Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Eko-grossisten Biofood ökade 10 procent 2005, Ökar ytterligare 2006


Biofood är en KRAV-godkänd ekologisk livsmedelsimportör och distributör. Försäljningen från företaget har ökat med drygt 10 procent och på två år har man nästan fördubblat sin omsättning till att år 2005 hamna på ca 40 miljoner kr. Personalstyrkan har också utökats under åren till att vara knappt 20 man stark. Biofood har ett sortiment bestående av ca 3000 artiklar, varav 95 procent är ekologiska. Hittills i år har man ökat 20 procent mot samma period under 2005.

-Vi har drygt 20 års erfarenhet av import och försäljning av ekologiska livsmedel. Grunden i vårt sortiment är ekologiska baslivsmedel, främst säd, mjöler, nötter, torkad frukt samt mer förädlade produkter som t ex. ost, bakverk, pasta, vinäger tomatprodukter, sylter och oljor samt specialprodukter som t ex. alger och hudvård, säger Marie Lavén som är en av Biofoods fyra delägare.

Ungefär hälften av försäljningen sker under det egna varumärket. Hos Biofood ser man ett ökat intresse för ekologiskt inom alla sina kundgrupper. Hälsokostbutikerna står för ca hälften av försäljningen, dagligvaruhandeln och gruppen skolor/restaurang/storkök för vardera en fjärdedel. I storleksordning är Biofood näst störst av de grossister som till största del arbetar med ekologiska produkter, efter Kung Markatta och före Biodynamiska Produkter.


Marie Lavén

Ungefär 80 procent av sortimentet är importerat. Några av de svenska producenter vars produkter man arbetar med är Labans Kvarn och Solmarka.


Storsäljare

-Vi ser gärna fler svenska produkter i vårt sortiment. Har man en intressant produkt är man välkommen att kontakta oss. Vi tror att den hälsotrend som råder nu så småningom kommer gå över i ett mer permanent tänkande. Vi har hela tiden nya produkter på gång: Dinkelknäckebröd, proteinpasta, flera olika ”fruktbarer” och groddat bröd är produkter som är på gång för att bara nämna några, säger Marie Lavén.

Dessutom är man importör av Ekowebsredaktionens favorit från Biofachmässan i Nürnberg, Chokladen Booja-Booja.

Sedan i höstas distribuerar man de läckra engelska tryfflarna som tagits emot med förtjusning i Sverige och säljs i hälsokostbutiker. Storsäljaren är annars en ekologisk quinoa som säljs under det egna varumärket.

-Nästa trend som börjar växa till tror jag är levande föda, att man inte upphettar maten. Sedan tror jag också mycket på våra ekologiska hudvårdsprodukter, särskilt serien "Faith in Nature" som är jättebra produkter. Vidare kommer vi fortsätta satsa på att förbättra kvalitén på våra produkter och utveckla våra förpackningar. Tidigare låg vi före vår tid, men nu ligger vi i tiden, avslutar Marie Lavén


Blivande storsäljare, tror Marie Lavén

2006-08-02