Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ingen satsning på Eko för Konsum Värmland

Även om man i grunden är positiv till eko-produktionen på Konsum Värmlands Charkfabrik är någon eko-satsning inom det egna varumärket inte aktuell: -Värmlänningen håller på sitt. Vi tror att lokalproducerad mat kommer få en ökad betydelse för våra kunder mer än KRAV-märkt mat. Därför satsar vi på våra egna koncept som Värmlandsgrisar och Värmlandslamm som inte är ekologiska. Värmlandsgrisar styckar vi ca 500 i veckan. KRAV-märkta varor lämpar sig nog bättre i storstäderna och i universitetsstäderna säger fabrikschefen Rolf Uhlin Sedan fem år tillbaka tillverkar man all korv under Änglamarks varumärke, det blir ca 220 ton om året och packar ca 25 ton KRAV-kött åt naturbeteskonceptet Kaprifolkött i Bohuslän. Totalt omsätter charkfabriken ca 325 miljoner kr.

2006-08-30