Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Dagligvarugalan: Mathem vann årets ekoinsats

E-handelsbutiken Mathem har utsetts till Årets Ekoinsats på Dagligvarugalan. Juryn imponerades av hur de driver marknaden för ekologiskt och KRAV-märkt via digitala kanaler.

Juryns motivering löd:
”Vinnaren av Årets Ekoinsats har satsat på att erbjuda ett brett ekologiskt utbud ända sedan starten. Ekoandelen ligger klart över branschsnittet och det ekologiska sortimentet prioriteras hela vägen från inköp till marknadsföring. Företaget lyfter fram minst en ekologisk produkt varje vecka, och har alltid ekologiska alternativ bland extraprisvarorna. I egenskap av modern e-handelsaktör används medvetet många digitala funktioner för att driva marknaden för ekologiskt och Kravmärkt.”

­– Vi är otroligt glada och stolta över att ha kammat hem priset för Årets Ekoinsats! Hållbarhet generellt, och ekologiskt som en del av det, är ett stort fokus för oss. Vi jobbar hela tiden med att förbättra vårt sortiment på området för att hjälpa våra kunder att göra enkla och hållbara val, och det här priset är ett fint bevis för att vi lyckas med det, säger Julia Lindberg, sortiment- och inköpsdirektör på Mathem.

Ekologiska produkter står i dag för över 20 procent av Mathems försäljning.
– Men vi ska bli ännu bättre. Vi har som mål att fördubbla försäljningen av produkter med hållbarhetsmärkning, och dessutom fördubbla försäljningen av växtbaserade produkter redan till och med 2023. Det kommer vi att göra genom att inspirera och förenkla för våra kunder att göra hållbara val, exempelvis genom välbekanta märkningar som KRAV, säger Julia Lindberg.

Källa: Pressmedelande KRAV

2021-12-07