Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

De stora kedjorna har inte deltagit i ”Eko-September”

Nya siffror från det oberoende analysföretaget Matpriskollen visar att antalet riksannonserade kampanjer för ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln minskade under ”EKO-september” 2021. Till stor del beror det på Coops betydligt lägre aktivitet och det är bara att konstatera att de stora kedjorna inte deltagit i ”Eko-september” i någon större utsträckning i år heller. Däremot har lågpriskedjorna Willys och Lidl ökat sitt eko-kampanjande under september.

Kampanjtrycket ökar för livsmedel men minskar för ekologiskt under september månad. Kampanjen Eko-september har efter sitt tredje års genomförande fortfarande inte fått ett genomslag i det viktigaste och största butikerna i Sverige, enligt Matpriskollens senaste undersökning som Ekoweb tagit del av.
- Vi kan se att det generella kampanjtrycket för livsmedel ökade med 5,5 procent under vecka 35 till vecka 39, jämfört med samma period 2020. För ekologiska livsmedel minskade dock rikskampanjerna med 11,3 procent, säger Ulf Mazur, VD Matpriskollen.

Coop tappar på eko!
En stor del av den generella minskningen av antal ekokampanjer kan tillskrivas Coop, men även Hemköp som tidigare varit en annan aktör som drivit på eko-segmentet minskar sin kampanjmarknadsföring.
- Det är tydligt att Coop, den gröna mat-kedjan, nu bytt eko-strategi. Coop, Coop Stora och Coop Extra minskar sina eko-kampanjer kraftigt med 14-24 procent under september med. Det är så pass mycket att det gör att hela branschens eko-kampanjande minskar med hela 11 procent, säger Ulf Mazur.

Jämför man med tidigare år så är det Coop och Hemköp de kedjor som kört flest eko-kampanjer till antal. Nu har man minskat sina eko-kampanjer och ligger på ungefär samma antal eko-kampanjer som den marknadsledande aktören ICAs stora MAXI och Kvantumbutiker gör.
-Tittar vi på de mindre ICA-butikerna, ICA Nära med över 600 butiker och ICA Supermarket med över 400 butiker av total 1260 ICA-butiker, så hade ICA Nära bara 2 stycken ekologiska rikskampanjer och ICA Supermarket bara 8 stycken under hela september månad! Vill man spetsa till det lite, så ska man ha tur om man hittar en extraprisannons för en ekologisk vara i en tredjedel av Sveriges butiker!, säger Ulf Mazur.

Det som dock är spännande är att lågpriskedjorna fortsätter att öka sin eko-marknadsföring och nu börjar de närma sig de stora aktörernas antal kampanjer.
- Willys ökar med 46,7 procent och Lidl med 92 procent under september. Trenden håller i sig att lågpriskedjorna vill vara med och driva eko-segmentet, säger Ulf Mazur.

Minskat höstkampanjande på eko-grönsaker
Något som förvånande Ekoweb är att det i skördemånaden september som eko-marknadsföringen i segmenten grönsaker och frukt & bär minskar så mycket. Detta då det finns som mest tillgång på svensk ekologisk råvara och det känns här som den ekologiska förväntade skördefesten försvann.
- För färska grönsaker minskar antalet eko-kampanjer med -23 procent och för frukt med – 16 procent, säger Ulf Mazur.
Dessa viktiga segment står för cirka en tredjedel av all ekologisk försäljning i butik.

Arlas eko-kampanj syns
Däremot ökar kampanjerna för kategorier som halloumiost och fil/yoghurt och drycker.
- . För mejeri totalt var det ingen uppgång i september, men fil/yoghurt ökade med 66 procent och specialost ökade eko-kampanjerna med 25 procent, säger Ulf Mazur.

En stor anledning till ökningen för mejeri är att Arlas eko-kampanj drog igång i september, så Arla gick emot trenden och ökade antalet kampanjer något. Dagligvarukedjornas egna marknadsföring för sina EMV-mejeriprodukter fortsätter dock att minska ,enligt Ekowebs bedömning. Detta trots att man idag säljer en större andel EMV-mejeriprodukter än tidigare.

2021-11-05