Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Kan man sälja något som inte går att hitta?

Efter en del letande lyckas butikspersonalen i den stora butiken hitta en ekologisk hårdost efter att jag själv har gett upp. Det finns en enda ekologisk ost i dessa hyllberg av hårdostar. Den ekologiska mjölken från lokala Sju Gårdar är förstås slut och jag är bara tacksam över att jag har egna kor och inte behöver titta på det påvra utbudet av ekokött där jag kan välja mellan köttfärs och … köttfärs. Om man undrar varför ekoförsäljningen sjunker, är det bara att titta hur det ser ut i butikerna.

De konsumenter som gillar eko har till viss del sökt sig till andra kanaler som REKO-ringar, andelsodlingar, gårdsbutiker osv. Hur viktiga de här kanalerna kommer att bli, återstår att se, men uppenbart finns det en växande grupp konsumenter som inte tycker att den vanliga handeln svarar på deras efterfrågan.

Under sommaren besökte jag Uppodlarnas (ekobönderna i Uppland) sommarmöte på Åsbergby gård. Här deppades det inte över marknadssituationen, snarare tvärtom. Gården drivs av Olle, Katarina och Joel Linder och här odlas grödor på 230 hektar åker som främst blir foder till gårdens 800-900 slaktsvin, 50-60 dikor med kalvar samt ett 30-tal tjurar. Åsbergby gård ställde om redan i början av 1990-talet och har sett ekomarknaden gå upp och ner under åren.

En förklaring till framtidstron är troligen att man valt att jobba närmare marknaden. Familjen Linder säljer sina djur bland annat genom Upplandsbondens som är en ekonomisk förening för lokala ekologiska nötköttsproducenter och Gårdssällskapet som säljer ekologiskt kött direkt till konsument. Representanter från båda företagen fanns på plats och vittnade om fortsatt positiv utveckling på marknaden. Upplandsbondens har idag 170 producenter och kommer att tillsammans med Svenskt Butikskött att lansera ett eget varumärke.

Jag tror att detta visar på att ekobönderna inte enbart kan förlita sig på att marknad och försäljning ska skötas av företag där eko bara är ett produktsegment bland många. Upplandsbondens och Gårdssällskapet har från början varit inriktade på att endast jobba med eko, vilket innebär att man förstår produktionen, marknaden och själva poängen med det ekologiska. I fallet Upplandsbondens är det också bönderna själva som kontrollerar företaget. Ekobönderna har valt att lägga ner många av sina tidigare marknadsföretag som Ecotrade, Ekokött och Samodlarna men under de senare åren har det blivit allt tydligare att någon måste kämpa för ekomatens plats i hyllorna. För det lär inte Ica, Axfood eller Coop göra förrän det återigen blir trendigt med eko.

Ann Helen Meyer von Bremen

2021-10-08