Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Frebaco satsar krutet på ekologisk produktutveckling

 

Stefan Hollerup, VD Frebaco

Lidköpingsföretaget Frebaco är marknadsledare på matgryner och müsli. Under 2007 omsatte verksamheten 280 miljoner kr, det är en ökning med nästan 15 procent mot föregående år. Av råvaruinköpen är ca 5 procent, eller 2500 ton ekologisk spannmål. De ekologiska produkterna omsätter ca 20 miljoner kronor. Drygt hälften av den inköpta ekologiska spannmålen är havre och resten av volymen fördelas lika mellan råg och vete. Den ekologiska spannmålen inhandlas från Lantmännen och Vara Lagerhus.

KRAV-märkta nyheter hos Frebaco

-Våra kunders efterfrågan på ekologiska produkter har ökat kraftigt under de senaste åren och det här året är inget undantag. Vi räknar med en försäljningsökning runt ca 20 procent i år, säger Stefan Hollerup som är VD på Frebaco.

Frebaco har 10 ekologiska produkter i det egna sortimentet. De ekologiska produkterna står för en tredjedel av sortimentet. I september lanserades de senaste ekologiska nyheterna är två sorters müsli: Tranbär/blåbär/vanilj och äpple/kanel/honung. Fler ekologiska produktnyheter planeras inom kort.

Kampen hårdnar i frukosthyllan

 -I stort sett all produktutveckling sker på det ekologiska sortimentet. Vi ser att butikerna är väldigt benägna att ta in ekologiska produkter i sortimentet och det är ett sätt för oss att behålla våra hyllplatser i den hårda konkurrensen som råder inom frukostsortimentet, fortsätter Stefan Hollerup.

Dessutom legotillverkar man två produkter för ICA´s egna varumärke ”ICA ekologiskt”, havregryn och en müsli. Müslin är en av de produkter i ICA´s ekosortiment som ökar allra mest och som hör till de ekologiska produkter som man säljer mest av. Av Frebacos egen ekoförsäljning säljs den största delen i konsumentförpackning, men man har även en viss försäljning till industrin.

- Det har inte riktigt lossnat försäljningsmässigt på industrisidan för de ekologiska produkterna ännu. I övrigt är ekologiskt en starkt ökande trend. Men det kommer att krävas stora omställningar i hela kedjan för att för att tillmötesgå behovet. Jag tror inte att försäljningen av ekologiska frukostprodukter kommer drabbas nämnvärt i en lågkonjunktur, eftersom det inte är så stor prisskillnad mot det konventionella sortimentet, avslutar Stefan Hollerup.

Text och bild: Cecilia Ryegård

2008-12-03