Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Axfood lanserar eget ekosortiment

I Love Eco och Änglamark är ICA´s och Coops egna varumärken för det ekologiska sortimentet. Axfood vill inte vara sämre och har nu tagit fram Garant Ekologiska varor.
Ekologisk vardagsmat till ett rimligtpris är ledstjärnan. Kunderna ska få veta var maten kommer ifrån och vem som tillverkat den.

-Vi vill bidra till ett ökat utbud bland de ekologiska varorna och samtidigt sänka priset för att nå den breda massan av konsumenter. Satsningen är ett komplement till det redan befintliga ekosortimentet. Vi har så långt det är möjligt försökt få tag på närproducerade produkter, men i flera fall har det varit omöjligt att få fram rätt produkt eller tillräcklig volym, säger Ingmar Kroon som är informationschef på Axfood.

I många fall har Axfood använt sig av mindre företag som producenter. Genom att lansera ett eget ekologiskt varumärke vill Axfood öka sin kontroll över produkt- och prisutveckling. De flesta av produkterna är KRAV-märkta, en fjärdedel är svenskproducerade. I första läget lanseras 54 produkter men fler är på väg. Produkterna kommer att finnas på Hemköp, Willys, PrisXtra, Tempo och Handlar´n.

2008-10-10