Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Helt nytt ekosortiment från Finax 


I början av september lanserade Finax AB ett helt nytt ekologiskt sortiment. Det är tre varianter av müsli och inom några veckor skall produkterna finnas i alla detaljhandelskedjornas sortiment. Företaget är kanske mest känt för sina müsliblandningar men detta är Finax första satsning på ekologiskt inom segmentet.

-Detta är en profilfråga för Finax. Nu känns det intressant för oss att gå in med ekoprodukter på marknaden. Vi följer trenderna i marknaden och våra marknadsundersökningar visar att en allt bredare grupp människor tycker att ekologiskt är intressant och att man har en mer avdramatiserad hållning till ekologiskt. Det råder en optimistisk tro som drivs av butikskedjorna. Handel investerar i den ekologiska marknaden. I Danmark är det en ren tävling om vilken butik som kan erbjuda flest ekoprodukter, säger Mats Karlefeldt som är Finax´s VD för den nordiska marknaden.

Sedan tidigare har Finax ett sortiment med ekologiska brödmixer i Danmark samt ekologiskt bröd för den svenska marknaden. Det nya müsli-sortimentet lanseras först i Sverige men är sedan tänkt för hela Norden. Finax bedömer potentialen för ekologiska produkter som mycket lovande. Företaget omsätter ca 300 miljoner årligen och man tror på en ekologisk omsättning runt 20-30 miljoner kronor om några år.

Mats Karlefeldt
VD Finax Norden

-Den danska marknaden ligger före den svenska i konsumtion. Vi tror att potentialen inom müsli-segmentet i Sverige ligger runt 20 procents andel för ekologiskt, och därmed samma andel så småningom hos Finax. Vi hyser goda förhoppningar om den finska marknaden. I Norge har eko ännu så länge ingen stor position, säger Mats Karlefeldt

Råvarutillförseln är en svag länk i tillverkningskedjan. Årets skörd presenterar ett resultat med större andel spannmål som måste gå till foder med påföljd mindre kvantiteter av kvarnkvalitet. Sverige kan komma att importerar spannmål till kvarnindustrin, från förra årets skörd gick nästan hälften av spannmålen på export för livsmedelstillverkning

-Det är knepigt just nu när det gäller den ekologiska råvarutillförseln. Bristen på råvara har gjort att priset skjutit i höjden. Vi har redan mindre marginaler på de ekologiska produkterna och det finns en prisgräns för konsumenterna. Man kan acceptera ett högre pris på mellan 10-15 procent, men sedan börjar det bli för mycket, fortsätter Mats.

Müslin kommer i tre smaker: Choklad/aprikos, solros och nötter. Finax val av smaker har präglats av en vilja att åstadkomma unika produkter. Produkterna är KRAV-märkta.

- De unika smakerna breddar kundgrupperna. Vi valde KRAV-märkningen för att den är outstanding när det gäller konsumenternas tilltro, igenkänningsfaktorn är hög och den tillför produkten en extra guldkant, avslutar Mats Karlefeldt.




Finax huvudkontor ligger i Helsingborg. Finax ingår i Abdon Mills. Koncernen omsätter 4,5 miljarder och bedriver verksamhet i ett 10-tal länder, bla. ingår Grain Millers, världen största förädlare av ekologisk havre.

2008-10-15