Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Mycket på gång på Ängavallen: -Hittills 40 procents försäljningsökning i år

 
”Högre krav än KRAV, 100 procent ekologiskt från jord till bord, inga kompromisser -inga undantag” Efter det mottot har Ängavallens verksamhet drivits av Rolf-Axel Nordström sedan 1982. På Ängavallen utanför Malmö har man gjort allt ur etisk och kulinarisk synpunkt, något som bland annat resulterat i en utmärkelse från White Guide som Sveriges bästa ekologiska restaurang 2008.
 
Rolf-Axel Nordström är känd för sin uppfödning av de gamla svenska lantraserna Linderödsgris, Rödkulleko och Skogsfår. Alla djur slaktas i det egna slakteriet. Totalt slaktas 1800 grisar, 70 nöt, 50 kalvar och 250 får per år.
 
Rolf-Axel Nordström
Den stress- och ångestfria slaktmetoden, utvecklad med hjälp av Bo Algers på SLU, professor i etologi, går ut på att inget levande djur får se ett dött djur eller känna lukten av blod. Genom att tända och släcka lampor får man grisen att själv gå framåt mot avlivningsplatsen. Inget djur får vidröras i drivningssyfte. Grisarna bedövas med ström och sticks. Metoden för slakt av nötdjuren är ännu mer komplicerad. En grupp om ca 6 djur tränas att gå en slinga, det sista djuret skjuts i ”bakhåll”. Metoderna tar tid och tid är ju som bekant pengar.
 
-Våra kunder är villig att betala för den etiska aspekten. Att djuret inte känner någon ångest vet vi genom att vi uppmätt hjärtfrekvensen hos djuret under hela förloppet. Köttet blir naturligtvis mycket dyrare med den här metoden, men vi har hittat vår modell för en lönsam verksamhet. Hemligheten är att ge kunden en smakupplevelse utöver det vanliga och att sälja köttet, från hela djuret, på tallriken, det gör vi i vår restaurang, säger Rolf-Axel.
 
Ett mejeri är nu i uppstartningsfasen. Tanken är att använda sig av den gamla metoden att skilja kon och kalven åt på natten för att sedan mjölka kon på morgonen. Man räknar med att kunna använda ungefär hälften av de 3000 liter per år som en Rödkulla mjölkar.
 
Hela familjen: Hustrun Birgitta,och sönerna Mattihas och Niclas, är engagerade i Ängavallens verksamhet. Företaget omsatte 14 miljoner kronor under 2007 och i år har affärerna ökat med 40 procent hittills. På Ängavallen finns restaurang, gårdsbutik, hotell och konferensverksamhet, snart också mejeri och bageri. Läget är mitt i den expansiva Öresundsregionen. Ängavallens verksamhet är lågeffektiv men bygger på kvalitet. Till exempel hängmöras nötköttet i 6 veckor innan det serveras i restaurangen. Kostnaden att framställa företagets produkter ligger mellan 2 till 2,5 gånger högre än för samma konventionella produkt. Trots det går affärerna bättre än någonsin
 
-Vår målgrupp är köpstark, välutbildad och hälsomedveten. Närheten till den danska marknaden är en stor fördel Utbrottet av galna kosjukan ställde saker på sin spets. Då kunde vi marknadsföra vårt kött med att våra djur alltid varit vegetarianer. Men det är nu det riktigt har lossnat försäljningsmässigt med stor efterfrågan på ekologiska produkter, fortsätter Rolf-Axel.
 

Företaget kontrollerar hela kedjan från avel, uppfödning och foder till slakt och förädling, det enda som köps in är varor man inte kan producera själva som kaffe, the och alkohol
 
- Av det vi producerar säljs 75 procent i restaurangen och 25 procent i gårdsbutiken. Vi måste sälja och förpacka vårt koncept på ett modernt sätt, men gärna lite bättre och vackrare. Vi har en totalintegrerad verksamhet, det vill säga vi har tagit bort alla mellanhänder. Vi gör allt själva och kan inte skylla på någon annan. Det är en stor styrka eftersom vi då kan garantera produkternas ursprung och kvalitet, avslutar Rolf-Axel.


Text & bild Cecilai Ryegård

2008-10-01