Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Zoegas tappade 2 procent på ekokaffe

 

Zoégas Kaffe ligger på en tredje plats i försäljningsstatistiken för ekologiskt kaffe, efter konkurrenterna Gevalia och Löfbergs Lila. Zoégas hade under 2007 problem med såväl tillverkningsprocessen som råvaruleveranserna. Eftersom efterfrågan på ekologiska kaffebönor ökat på världsmarknaden har det uppkommit en situation där tillgången är lägre än efterfrågan. Att Zoégas dessutom enbart köper rättvisemärkta kaffebönor minskar dessutom den möjliga råvarumarknaden ännu mer. Därför tappade Zoégas 2 procent av sin försäljning under 2007. Därmed tappar man också marknadsandelar om 4 procent och hamnar då på 12,6 procent av den totala marknaden för ekologiskt bönkaffe. Under 2006 ökade Zoégas försäljningen med 17 procent.

 

- Anledningen till att Zoégas tappade försäljning och marknadsandelar beror helt och hållet på att vi hade råvarubrist samt stora produktionsproblem. Vi hade en enorm efterfrågan, men klarade helt enkelt inte av att leverera. I år - när vi faktiskt kan leverera - har försäljningen gått mycket bra. Tills för någon vecka sedan, när det ekologiska kaffet återigen var slut, säger Christopher Overton som är brand manager hos Zoégas.

2008-07-01