Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Basic ökade 37 procent 2007

Den tyska ekoboomen är inne på sitt tredje år i följd med ökade försäljning runt 15 procent under 2007. Den ekologiska marknadens totala omsättning hamnade på 46 miljarder kronor, en ökning med 5 miljarder. En fördubbling av försäljningen beräknas till år 2010. Tysklands största kedja med ekologiska livsmedelsbutiker är Basic. Basic omsatte 2007 drygt 920 miljoner skr, en ökning med 37 procent mot 2006. Totalt finns nu 28 butiker, varav två i Österrike, i Basic´s regi. Målet är att det skall finnas ca 80 Basic- butiker runt om i Europa.

-Vårt största problem idag är att tillfredsställa den tyska marknadens behov, priset är inte det viktigaste säger Josef Spanrunft, vice VD för Basic.

Läs mer om Basic i reportaget på Ekoweb:

>>Klicka här

2008-05-13