Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ekologisk kosmetika: Världsmarknaden ökar 20 procent om året

 
Varje kvinna i världen använder i genomsnitt 2 kilo kosmetika per år. Man vet att 60 procent av vad som sätts på huden går direkt in i blodomloppet. Med dessa fakta som bakgrund är det kanske inte så konstigt att marknaden för ekologisk kosmetika på några få år blommat upp till en mångmiljardindustri med allt större andel av den totala kosmetikmarknaden. Med ekologisk kosmetika menas att produkterna är helt fria från kemiska ingredienser. I dagsläget står den ekologiska kosmetikan för en andel på ca 5 procent av den totala kosmetikaförsäljningen och förväntas inneha en andel på ca 10 procent inom några få år.
 
Amrjit Sahoto

 
-De marknadsledande företagen inom branschen är tyska Doktor Hauschka och Weleda. De har ett komplett sortiment från hudvård till kosmetika. De beräknar en dubblering av försäljningen inom de närmsta åren, säger Amrjit Sahoto från Organic Monitor, ett tongivande brittiskt marknadsanalysföretag som gjort ett flertal studier av den ekologiska världsmarknaden.

 En bidragande orsak till ökningen är konsumenternas tilltagande medvetenhet om vanligt förekommande kemikalier i den konventionella kosmetikaindustrin. Exempelvis formaldehyd, aluminium, pharabener och mineraloljor som i olika studier kopplats till åkommor som cancer, astma, Alzheimers sjukdom, för tidigt åldrande och huvudvärk.
 
Marknaden för ekologisk kosmetika ökade med 10 miljarder och omsatte 65 miljarder kronor under 2007 och den globala marknaden växer med ca 20 procent årligen. Den amerikanska marknaden står för ca 65 procent och den europeiska för 28 procent av den totala försäljningen. I USA är andelen 7 procent och beräknas vara uppe i 10 procent om några få år. I Europa står ekologisk kosmetika för ca 2 procent av den totala marknaden för kosmetika och precis som för livsmedel är marknaden starkast i Tyskland och England. Den tyska marknaden står för hälften av den europeiska försäljningen av ekologisk kosmetika och Tyskland är ännu så länge det enda land i världen där man kan handla ekologisk kosmetika i lågprisbutiker.
 
Miss Germany använder
ekologisk kosmetika
-Den ekologiska kosmetikan är på väg att bli ”mainstream” med kedjornas egna varumärken, förekomst i livsmedelsbutiker och i vanliga parfymerier. Allt fler företag ersätter också de syntetiska ingredienserna med ekologiska. Alla stora kosmetikaföretag är inne, eller är på väg in, på den ekologiska marknaden till exempel Clarins, L´Oreal, Yves Saint Laurent, Santé och Colgate. De kunder som söker prestigemärken inom det ekologiska segmentet, som till exempel Stella McCartney, ökar också. Försäljningen får också extra draghjälp av att kända personer som Madonna, Brad Pitt och Kate Moss säger sig använda ekologisk kosmetika fortsätter Amrjit Sahoto
 
Enligt Amarjit Sahoto brottas dock branschen med ett flertal problem som återstår att lösa:
 
-Majoriteten av konsumenterna vet inte vad som menas med ekologisk kosmetika. Många tror till exempel att Body Shop´s produkter är ekologisk, men så är inte fallet. Ett annat problem är att det råder brist på nationell certifiering och reglering inom branschen. Det behövs också mer forskning på området och brist på vetenskapliga bevis är ett dilemma i marknadsföringen.


Text och foto: Cecilia Ryegård
 
 

2008-04-30