Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Kampanj säljer slut på eko hos ICA Hjertberg

Nyligen har ICA avslutat sin kampanj för ekologisk mat. Kampanjen I love eco har då synts i TV, radio, direktreklam och kundtidningen Buffé. Dessutom har varorna fått stor exponering i butik och kampanjen är en av de största genom tiderna hos ICA. Centralt ökade ICA sin ekoförsäljning med 27 procent under 2007, vilket betyder en omsättning på ca 1,5 miljarder kronor enligt Ekowebs´s bedömning.

ICA Kvantum Hjertberg i Lidköping är en av Västra Götalands största matbutiker. Butiken har 130 anställda och omsätter 300 miljoner kronor, ett resultat som är stadigt ökande. Av omsättningen kommer uppskattningsvis 5 procent från den ekologiska försäljningen. Ica Hjertberg har totalt ca 27 000 artiklar i sortimentet, vara ca 500 är ekologiska. Med det är man klart bättre en riksgenomsnittet. ICA har centralt ca 370 ekoprodukter i sortimentet. Med I love eco har försäljningen av de ekologiska varorna fått en ytterligare knuff framåt.

Anders Fredriksson

 -Oj, oj vad det har sålt. Kampanjen har skapat uppmärksamhet kring ekologiskt och produkterna har försvunnit från hyllorna och vi räknar med att få en fin efterförsäljning under den kommande perioden. Under 2007 var ökningen för de ekologiska produkterna lika stor som under de tidigare tio åren tillsammans. Vi räknar med att ökningen 2008 blir lika stor som 2007, men vi gör uppskattningen att vi skulle kunnat sälja dubbelt så mycket om det bara funnits tillräckligt med varor att få tag på. Ekologiskt är en trend som är här för att stanna. Vi tror på det och folk vill ha det. Med det nya sortimentet I love eco tar ICA ett rejält grepp om ekologiskt, säger ICA Hjertbergs ägare Anders Fredriksson. Han är även vice ordförande i Haakon Invest som äger ICA.

Anders med butikschefen
Magnus

 Att det finns många ekologiska artiklar på ICA Hjertberg är ingen slump. Under lång tid har man arbetet med att utöka antalet produkter. Mejeriprodukter, frukt, grönsaker och charkprodukter är varugrupper där man vill se fler ekologiska alternativ i butiken.

-Vi har gjort ett medvetet val att satsa på det ekologiska sortimentet. Bland annat har vi tagit in alla Kung Markattas och Sackéus ekoprodukter. Men vi tycker fortfarande att vi har för få ekoartiklar. I och med det nya sortimentet I love eco har ett 50-tal produkter tillkommit och vi räknar med att det kommer ytterligare 20-30 stycken innan året är slut, säger ICA Hjertbergs butikschef Magnus Friberg.

Farhågor om att ICA skall putta ut andra varumärken till förmån för sitt eget finns det ingen grund för enligt Anders Fredriksson.

- Vi kommer inta att ta bort några andra ekologiska varumärken utan I love eco är ett komplement till en varukategori där det råder underskott på produkter. På det här sättet kan ICA sätta fart på en utveckling som annars skulle tagit många år. Vi tror att vi inom några få år kommer ligga på en försäljningsandel runt 15-20 procent på ekologiskt. När det gäller hyllmeter är ekologiskt och närproducerat prioriterade produktgrupper hos oss avslutar han.

Text och bild: Cecilia Ryegård

 
 
 
 

2008-05-15