Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Fortsatta försäljningsökningar och rivstart på 2008: Björnekulla Fruktindustrier satsar vidare på eko

Björnekulla Fruktindustrier har under lång tid gjort stora satsningar på sitt ekologiska sortiment, något som visat sig i försäljningen där ökningarna legat mellan 20-30 procent under flera års tid. I Sverige är företaget den största tillverkaren av KRAV-sylt och marmelad. Försäljningen under 2007 fortsatte att öka med ca 30 procent och företaget räknar med en motsvarande ökning under 2008. Under 2007 omsatte ekoförsäljningen ca 30 miljoner kronor av den totala omsättningen på 150 miljoner. Det betyder att den ekologiska försäljningen nu står för 20 procent av den totala försäljningen.


Försäljningsåret 2008 rivstartades med en lansering av ett helt nytt sortiment med ekologisk sylt. Produkterna hör till premiumsortimentet och innehåller 60 procent bär och mindre socker än tidigare. Smakerna är björnbär, lingon, blåbär, hjortron och drottningsylt.

 

-KRAV-försäljningen är mycket viktig för oss och vi kan även dra fördelar av ekoförsäljningen i den konventionella försäljningen. Hade vi inte haft vårt KRAV-sortiment hade vi nog inte varit kvar på ICA idag till exempel. Handeln med ekologiska produkter ökar nu mest på storkökssidan för vår del, men vi har haft lite problem med att klara förpackningarna till storkök. Ekologiskt kräver glas eller plåt, vilket inte passar storkök. Nu testar vi en ny förpackning i plast på rödbetorna och det tror vi skall fungera, säger Roger Johannesson som är företagets VD.

 

När Björnekulla fruktindustrier förädlar lägger man i stort sett all kraft på det ekologiska sortimentet och förutom de nya produkterna för konsumentmarknaden och rödbetor för storkök kommer snart två nya senapsprodukter i plastflaska och man räknar med att lansera ytterligare två nya sylter i höst. För konsumentmarknaden har man nu totalt 21 ekologiska produkter Tidigare har företaget inte aktivt satsat på export eftersom man haft fullt upp att göra på den svenska marknaden, men nu gör man satsningar även för export.


-Vi ser ett stort intresse från framför allt danskar och norrmän för våra produkter och vi fick många nya kontakter under årets BioFach-mässa, där vi deltog i den svenska montern. Vi får också väldigt mycket förfrågningar när det gäller tillverkning av egna ekologiska varumärkesvaror, säger Marianne Modalen som är marknadschef hos Björnekulla.

 

Under produktionsåret 2007 gick allt ändå inte problemfritt med tillverkningen. En känslig råvara som man även tidigare fått problem med är den ekologiska gurkan.


-Gurkskörden blev en katastrof på grund av sommarens dåliga väder. Därför är vår inlagda gurka slut sedan i februari och nu står vi utan fram till i höst då produktionen åter kommer igång efter skörden. Vi har också problem år från år att få tag på tillräckligt med svenska ekologiska äpplen, något som jag tycker att vi borde kunna odla tillräckligt innanför landets gränser, säger Roger Johannsesson.

 

 Björnekulla Fruktindustrier AB är ett av Sveriges äldsta fruktförädlingsföretag. Företaget har långa traditioner när det gäller förädling av bär, frukt och grönt, såväl ekologiska som konventionella, och är beläget i Åstorp i Skåne.

Vid Björnekulla arbetar idag ca 85 personer.

 

 

2008-04-28