Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Basic´s Vice VD: Vårt problem är att tillfredsställa marknaden

Den tyska ekoboomen är inne på sitt tredje år i följd med ökade försäljning runt 15 procent under 2007. Den ekologiska marknadens totala omsättning hamnade på 46 miljarder kronor, en ökning med 5 miljarder. En fördubbling av försäljningen beräknas till år 2010.Tyskland står därmed för en tredjedel av den europeiska ekoförsäljningen och är i ohotad ledning i försäljningsligan före Storbritannien. Marknadens förväntningar är fortsatt tvåsiffrig tillväxt och försäljningen visar inga tecken på att mattas av inom överskådlig framtid.

En fjärdedel av försäljningen sker i ekologiska livsmedelsbutiker, butiker med fullsortiment och enbart ekologiska artiklar. Här ökade försäljningen med 18 procent under 2007. Den största kedjan av den här typen av butiker i Tyskland är Basic.
Basic omsatte 2007 drygt 920 miljoner skr. Det är en ökning med 37 procent mot 2006. Totalt finns nu 28 butiker, varav två i Österrike, i Basic´s regi. Målet är att det skall finnas ca 80 Basic- butiker runt om i Europa.
Ekoweb fick en exklusiv intervju med kedjans vice VD Josef Spanrunft:
Josef Spanrunft


-Vi räknar med fortsatt ökad efterfråga på ekologiska produkter men nu när ekologiska produkter finns så gott som överallt räcker inte enbart ekologiskt som säljargument. Det måste till andra mervärden som till exempel en miljövänlig förpackning, säger Josef Spanrunft.

Basics slagord ”Bio für alle”, ekologiskt för alla, lever man upp till genom att erbjuda ett fullt sortiment av ekologiska produkter i olika priskategorier. Här finns plats för både lågpris och lyx. Man satsar mycket på färska produkter som frukt, grönsaker, kött, bröd, mjölk och ost. Det finns ett stort utbud av hudvård och kosmetika. Charkdisken spelar en central roll i butiken. Butikerna har också restaurang och café.

Basics ledning fick utstå mycket spott och spe när man sålde en del av företaget och därmed kom att ingå i samma ägarkonstellation som utskällda lågpriskedjan Lidl. Den tyska ekorörelsen gick man ur huse och protesterade vilt, bland annat genom köpbojkott och leveransblockader. Detta fick kedjan att tänka om och återköpa sina aktier. Trots turbulensen och flera nyetableringar kunde Basic ändå visa på mycket höga tillväxtsiffror för 2007.

-Vi löste problemen i samförstånd och söker nu andra investerare så vi kan fortsätta med fler nyetableringar. Det är inte enkelt att växa. Vårt största problem idag är att tillfredsställa den tyska marknadens behov, priset är inte det viktigaste, fortsätter Josef Spanrunft.

Basic-sortimentet består av ca 20 000 artiklar och antalet
utökas hela tiden. Konceptet är att se ut som en vanlig
livsmedelsbutik där alla typer av kunder kan handla även om en stor del av kundgruppen tillhör de som är mer intresserade av hälsa, kvalité och lyx än de som intresserar sig för miljöfrågan. Basic skyltar inte heller med några politiska eller andliga budskap.
Basic var först med att etablera helekologiska stormarknader 1998 och anses ligga bakom den snabba utvecklingen på den tyska marknaden med ekologiska livsmedelskedjor eftersom allt fler har följt i Basic´s fotspår.
 
 
Text och foto Cecilia Ryegård

2008-04-02