Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Milko ökade ekoförsäljningen med 22 procent

Under 2007 ökade försäljningen av Milko´s ekologiska sortiment med 22 procent. Av försäljningen står dryckesmjölken för ca 80 procent. Invägningen av den ekologiska mjölken ökade med 11 procent och står nu för 6,5 procent av den totala invägningen. Milkos mål är att hälften av all invägd mjölk skall vara ekologisk. För att kunna tillgodose marknadens ökande efterfrågan höjde Milko KRAV-tillägget i mars till en krona. Snittpriset per kilo KRAV-mjölk är nu 4,59 kronor.
-Vi arbetar nu för att få in ännu fler producenter. Vi har flera som kan vara igång inom några månader och de blir ett bra tillskott eftersom vi har flera nya produktlanseringar på gång och vi kan sälja nästan hur mycket ekologiska mejeriprodukter som helst till kedjorna, säger Anders Magnusson som är marknadsdirektör hos Milko.

2008-04-15