Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Choice Hotels satsar 35 miljoner på ekologiskt: -Vi vill påverka produktionen i ekologisk riktning

Från och med den 1 februari erbjuder alla hotell i Skandinaviens största hotellkedja Choice Hotels Skandinavia sina hotellgäster en komplett ekologisk frukost.

Totalt övernattar ca åtta miljoner gäster årligen på ett Choice-Hotel någon stans i Norden. I Sverige finns 60 hotell och ca 2 miljoner frukostar serveras årligen.

-Vi vill använda vårt inflytande för att påverka jordbruket och livsmedelsproduktionen i en ekologisk riktning genom att öka våra inköp. Vi lägger ner ca 35 miljoner på att genomföra satsningen. Våra gäster efterfrågar ekologiska alternativ och vi vill kunna erbjuda våra gäster det bästa. Den ekologiska frukosten kommer att finnas som ett komplement till den konventionella frukosten och vi skall kunna erbjuda en fullvärdig ekologisk KRAV- märkt frukost med bland annat kaffe, mejeriprodukter, flingor, juice, ägg, sill, bröd, grönsaker, frukt och pålägg. Vi är inne i ett intensivt miljöarbete just nu och meningen är att alla svenska hotell skall bli KRAV-certifierade, säger Riitta Östberg som är marknadsdirektör för Choice Hotels i Sverige.
 
I Choice-kedjan ingår Comfort-, Quality- och Clarionhotellen och totalt finns 163 hotell runt om i Skandinavien. Kedjan överväger att helt konvertera flera basprodukter som smör, mjölk och kaffe till ekologiska alternativ. Ett 50-tal KRAV-märkta produkter finns på den lista som Choice Hotels har blivit lovade från leverantören Servera. Sedan ett år tillbaka har Clarion Hotell Stockholm varit pilothotell och serverat ekologiska frukostar. Hotellet kan nu även erbjuda ekologisk lunch samt en helekologisk vistelse.
 
-Vi hoppas att vi skall få alla produkter vi blivit lovade. Vi har hört att det kan bli problem med framför allt KRAV-äggen eftersom det tydligen börjar bli brist på dem. I början när Clarion Stockholm skulle testköra frukostarna kom äggen i sex-pack. Det fungerade inte när vi skulle koka ägg till 500 gäster, men nu är problemet åtgärdat och sedan en tid tillbaka har försöket fungerat mycket bra. Gästerna är nöjda och personalen tycker det är inspirerande att arbeta med den ekologiska maten, fortsätter Rita Östberg.
 
Den ekologiska satsningen är ett led i ledningens övertygelse om att det i framtiden kommer att vara hotellets profil, snarare än standard, som avgör var gästerna väljer att övernatta.
 
-På sikt så vill vi att all vår mat skall vara KRAV-märkt eller ekologisk men just nu är det inte möjligt. Det som sätter stopp nu är att vi inte kan bli garanterade tillgången. Vi måste veta att vi får det vi behöver. Det ser inte bra ut om vi inte kan erbjuda våra gäster det ekologiska alternativet när vi lovat det. Det får ju inte bli för dyrt heller. Den ekologiska frukosten är ungefär 30 procent dyrare än den konventionella, så mycket mer får det inte bli. Vi hoppas att priserna sjunker när efterfrågan och tillgången ökar, avslutar Rita Östberg.
 
Choice-kedjan ägs av den norske mångmiljonären Petter Stordalen, känd för sitt mångåriga miljöengagemang. Han har själv tagit beslutet om att den ekologiska frukosten skall serveras. Petter Stordalen är i Norge känd för att han är CO2 neutral genom uppköp av CO2 kvoter. Detta trots eget privatflyg och många bilar.
    
Text: Cecilia Ryegård
Foto: Choice Hotels

2008-04-13