Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Antalet ekoartiklar dubblerades hos Axfood 2007

Axfood står idag för ca 17 procent av detaljhandelsmarknaden i Sverige. Under 2007 ökade den ekologiska försäljningen med 27 procent. Detta kan jämföras med resultatet för 2006, då ökningen var 17 procent. Totalt sålde Axfood ekologiska artiklar för ca 320 miljoner kronor under 2007, en ökning med 70 miljoner.
En stor del av ökningen kan härledas till att Axfood gjort stora satsningar på sitt ekologiska sortiment. Under 2007 ökade antalet ekologiska artiklar på Hemköp från 260 till 397 stycken. På Willys ökade antalet från knappt hundra till 172 stycken. Frukt och grönsaker tillkommer.
-Vi kommer att fortsätta ta in nya ekologiska produkter, men vi ser svårigheter i att kunna hitta vad vi söker, till exempel inom färdigmat, sallader, smörgåsar, bröd, kött och kyckling. Vi tror inte att den ekologiska försäljningsökningen är en trend utan försäljningen kommer att fortsätta öka, även på lång sikt. säger Emily Löfgren som är ansvarig för det ekologiska sortimentet hos Axfood.

2008-04-03