Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Servera tror på EU-ekologisk märkning

Servera är Sveriges största grossistföretag och har en marknadsandel av försäljningen till storkök och restaurang på ca 25 procent. Under en längre tid har företaget satsat på att utveckla sitt ekologiska sortiment genom att bland annat införa en egen linje med ekologiska storköksprodukter. Satsningen har gett resultat och under 2007 ökade Serveras ekologiska försäljning med 28 procent. Totalt ökade företaget hela sin försäljning med 12 procent och omsatte 6,2 miljarder kronor.
 
-EU-ekologiskt kommer starkt och vi tror att det så småningom kommer vara den dominerande märkningen. Regelverket är lättare för producenterna, vilket gör att det kommer fram fler nya produkter eftersom fler producenter är villiga att satsa och det är lättare att få lönsamhet. Prismässigt, till kunderna, är det ingen större skillnad på märkningarna, säger Nils Berntsson som är inköpsdirektör på Servera.

2008-04-04