Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Arla: mjölkbrist präglade 2007

 

Försäljningen av ekologisk mjölk och mejeriprodukter under 2007 överträffade alla förväntningar och efterfrågan visar inga tecken på att mattas av under 2008. Arla har idag 75 procent av den svenska produktionen ekologiska mejeriprodukter. I Sverige väger man i år in 128 miljoner kg och i Danmark 400 miljoner kilo ekologisk mjölk och är därmed det största företaget i världen på ekomejerimarknaden. Av Arlas totala mjölkinvägning är 8,5 procent ekologisk.Under hösten rådde stor brist på ekologisk mjölkråvara. Därför höjde företaget KRAV-tillägget i flera omgångar.

Från och med den 5 november blev tillägget 76,9 öre. Även det konventionella priset höjdes och totalt är snittpriset nu på ett kilo ekologisk mjölk 4,34 kronor. Det var fjärde gången under 2007 som tillägget höjdes. Arla tvingades ändå att vidta åtgärder som att lägga tillverkningen av ekologisk standardmjölk till konsument i malpåse och att leverera dansk ekologisk mjölk till storkökskunderna. Under bristperioden levererades ungefär 50 ton dansk mjölk per vecka till Sverige. Tidigare år har Arla haft ett överskott av ekologisk mjölk som fått säljas som konventionell.

-Nu börjar vi se ljuset i tunneln. Vi restar inga ekologiska produkter och i november 2007 ersattes den danska ekomjölken av svensk. Rekryteringsarbetet av nya producenter fortsätter ändå eftersom efterfrågan inte visar några tecken på att mattas av och vi vill kunna fortsätta utveckla det ekologiska sortimentet. Just nu har vi inga marginaler när det gäller råvaran. Vårt mål är att höja invägningen av ekologisk mjölkråvara mellan 10 och 20 procent per år, säger Ann Freudenthal som är ansvarig för Arlas ekologiska sortiment.

Efter ett intensivt rekryteringsarbete har Arla kontrakterat 37 nya ekologiska producenter som tillsammans levererar 20 miljoner nya eko-kilon. Totalt vägde Arla in 128 miljoner kilo ekologisk mjölk under 2007 mot 122 miljoner kilo föregående år, en ökning med 5 procent. Under 2008 är Arlas mål en invägning på drygt 150 miljoner kg. Om man skall nå det målet räcker inte de nya leverantörerna utan fler måste till.

En åtgärd som Arla genomförde för att minska på trycket på de ekologiska produkterna var att börja producera en konventionell A-fil, då det tidigare enbart funnits en ekologisk. Detta för att ”spara” på den ekologiska A-filen till de kunder som verkligen vill handla ekologiskt.

Samtidigt satsade man på en rikstäckande ekokampanj som genomfördes under november månad. Syftet var att visa konsumenterna att Arla ligger i framkant när det gäller ekologiska produkter och lyfta fram företaget som ett starkt ekologiskt alternativ.

Under vecka 45 lanserade Arla fyra stycken nya ekoprodukter, två filer och två yoghurt. De nya filsmakerna är Naturell och hallon/fläder, båda med 2 procents fetthalt. Den nya yoghurten kom i smakerna jordgubb/rabarber och äpple/hjortron. Under januari kom även en ny 3 dl förpackning med ekologisk standardmjölk. Den största produkten är ändå mellanmjölken som ensam står för en tredjedel av den ekologiska försäljningen.

 -Det blir fyra nya produkter i premiumsortimentet. Dekormässigt, smakmässigt och inehållsmässigt vill vi förmedla att ekologiskt står för smak och mervärde. Det är ett stort intresse för ekologiska mejeriprodukter och vi ser inga tecken på att efterfrågan håller på att mattas av, avslutar Ann Freudenthal.


 

 

2008-04-06