Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Basic omsatte 650 miljoner kr 2006


Den tyska ekomarknaden värderades till 41,5 miljarder skr under 2006. Tyskland står därmed för 27 procent av den europeiska försäljningen av ekologiska produkter och är därmed i ohotad ledning i försäljningsligan före Storbritannien som står för 17 procent. Sverige står för 3 procent.

Ekoförsäljningen i Tyskland ökade med 17 procent under 2006 och försäljningen visar inga tecken på att mattas av utan ökningen förväntas fortsätta i samma takt under 2007.

En fjärdedel av försäljningen sker i ekologiska livsmedelsbutiker, butiker med fullsortiment och enbart ekologiska artiklar. Här ökade försäljningen med 10 procent under 2006. Den största kedjan av den här typen av butiker, som vi ännu inte ser i Sverige, är Basic.

Basic omsatte 2006 knappt 650 miljoner skr. Det är en ökning med 20 procent mot 2005. Under 2006 öppnades 7 nya butiker. Bland annat tog Basic för första gången steget ut utanför Tysklands gränser och startade en butik i Wien. Totalt finns nu 16 butiker i Basic´s regi. Kedjan planerar 7-9 nyetableringar under 2007. Målet är att det skall finnas ca 80 Basic butiker runt om i Europa.


Kön är lång en även en lördagkväll...

Basics slagord ”Bio für alle”, ekologiskt för alla, lever man upp till genom att erbjuda ett fullt sortiment av ekologiska produkter i olika priskategorier. Här finns plats för både lågpris och lyx. Man satsar mycket på färska produkter som frukt, grönsaker, kött, bröd, mjölk och ost. Det finns ett stort utbud av hudvård och kosmetika. Charkdisken spelar en central roll i butiken. Där kan kunderna få köttet uppstyckat efter önskemål och allehanda delikatesser kan inhandlas. Dessutom har butikerna egen restaurang och café.


Att handla alla sina livsmedel på Basic är kanske lite dyrare än i en vanlig tysk livsmedelsbutik, men företaget har också en linje av produkter under sitt eget varumärke som är lite billigare än det övriga sortimentet. Basic-sortimentet består av ca 150 artiklar och antalet utökas hela tiden. Köttet i butiken är ungefär 50 procent dyrare, men försäljningen går ändå bra efter flera larm och skandaler. Bland annat har Tyskland haft fall av BSE och försäljning av gammalt skämt kött har också förekommit i vissa butiker. Detta har hjälpt till att driva på den ekologiska köttförsäljningen.


I caféet kan man vila sig med en kopp ekokaffe efter shoppingen

Basic´s koncept är att se ut som en vanlig livsmedelsbutik där alla typer av kunder kan handla även om en stor del av kundgruppen tillhör de som är mer intresserade av hälsa, kvalité och lyx än de som intresserar sig för miljöfrågan. Basic skyltar inte heller med några politiska eller andliga budskap.

Försäljningen av ekologiska produkter ökar hela tiden i Tyskland. En fördubbling av försäljningen beräknas till år 2010 och marknaden kommer då vara värd drygt 70 miljarder skr. Under 2006 hade den ekologiska försäljningen 3,5 procent av den totala marknaden i Tyskland. I dag köper 60 procent av tyskarna ekologiskt emellanåt.

Basic var först med att etablera helekologiska stormarknader 1998 och anses ligga bakom den snabba utvecklingen på den tyska marknaden med ekologiska livsmedelskedjor eftersom allt fler har följt i Basic´s fotspår.

2007-04-11