Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Dr Hauschka: världsledare på ekologiska skönhetsprodukter


En snabbt växande kategori inom den ekologiska sektorn är marknaden för ekologiska skönhetsprodukter. Under 2005 värderades den Europeiska marknaden till 8,8 miljarder skr och under 2006 till 10,1 miljarder, en ökning med 15 procent och marknaden beräknas fortsätta växa. Av den totala marknaden för kosmetika står ekologisk kosmetika för ca 2 procent. Tyskland är den största marknaden och står för hälften av försäljningen i Europa.

Dr Hauschka är ett av de två största företagen på världsmarknaden för ekologisk kosmetika och hudvård. Tillsammans med Weleda, ett annat tyskt företag, är man marknadens dominanter. Dr Hauschka omsatte 780 miljoner skr under 2006, en ökning med 15 procent mot året innan. Företaget beräknar att försäljningen passerar 1 miljard skr under 2008. Sortimentet sträcker sig från Hudvård till makeup med allehanda artiklar där emellan. Det finns 120 artiklar i sortimentet. Företaget finns idag representerat i ett 40-tal länder, däribland Sverige.

-Den tyska marknaden är vår största marknad. Den står för mer än hälften av vår försäljning och våra produkter har en stabil försäljning och ökning. Här har produkterna gått från att tillhöra hälsokostsegmentet till att bli ”mainstreem”. Tyskland är också det enda land där man kan köpa naturlig kosmetika i lågprisbutiker. Vår tyska försäljning ökar runt 10 procent årligen numera och vi tror att våra största ökningar kommer att komma i andra länder framöver där konsumenterna fortfarande inte upptäckt den ekologiska hudvården och kosmetikan. Vår marknad växer hela tiden medan marknaden för konventionella produkter har stagerat. Det har blivit trendigt att använda den här typen av produkter. Flera stora artister och kändisar, som till exempel Madonna, Brad Pitt och Cathrine de Neuve använder till exempel vår Rosencréme och det bidrar naturligtvis också till försäljningsframgången, säger Antal Adam som är Dr Hauchkas presschef, när Ekoweb får en pratstund med honom i företagets välbesökta monter på BioFach i Nürnberg.


Antal Adam


Madonnas favorit

-Branschen är i behov av en enhetlig certifiering för att kunna fortsätta växa och för att få bort avarterna från marknaden. Många konsumenter vet inte skillnaden på konventionell och ekologisk, naturlig hudvård och make up. Vi använder enbart naturliga ingredienser vid framställningen av våra produkter. Vi använder inga syntetiska dofter eller konserveringsmedel. Det finns några produkter som vi därför inte kan framställa, till exempel rakskum. Vi produktutvecklar kontinuerligt och lanserar ständigt nya produkter. Det här är ju en bransch där det händer mycket eftersom vi måste hänga med i modets svängningar när det gäller färger inom make up till exempel. Till årets nyheter hår en solskyddscreme för barn med solskyddsfaktor 30, en volymmascara och ett lippgloss i flera olika färger, fortsätter Antal Adam. 


Dr Hauscka grundades på 60-talet efter ett lyckosamt möte mellan en kemist, Dr Rudolf Hauschka och en kosmetolog, Elisabeth Sigmund som under en period faktiskt var bosatt i Stockholm. Idag ägs företaget av en stiftelse och har sitt säte i Stuttgart. Från starten riktades produkterna mot konsumenter som hade problem med allergier och eksem. Alla örter och växter som ingår i tillverkningen odlas vid företagets egna odlingar och skördas, rensas och bearbetas för hand.

2007-03-21