Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Urtekram: störst i Skandinavien på ekologisk kolonial

 


Det danska företaget Urtekram är den största leverantören i Skandinavien av ekologiska kolonialvaror. Under 2006 omsatte företaget 260 miljoner kr, en försäljningsökning med 35 procent, vilket var ca 10 miljoner över förväntan. Under 2007 räknar man på Urtekram med att försäljningen fortsätter i samma goda stil och att ökningen blir minst lika mycket.

En anledning till försäljningsframgången är ett tätare samarbete med storkunden Coop och att företaget under 2005 rensade i sortimentet, kastade ut ett flertal produkter och därmed frigjorde energi till att satsa full kraft på produktutveckling.

I sortimentet finns nu ca 2250 artiklar, Flingor, müsli, torkad frukt, riskakor, pasta, barnmat och ett sortiment för hudvård med ca 200 produkter. Dessutom tillverkar Urtekram färdigrätter under märket Nutana


Line Duus

-Vi tror mycket på utvecklingen inom segmentet färdigrätter och att det är där vi kommer se de största ökningarna i sortimentet framöver. Nutana får flera nya produkter, i april skall de finnas tillgängliga även på den svenska marknaden. Vårt sortiment av färdigrätter, liksom de flesta andra av våra produkter, är anpassat för allergiker och är glutenfria, vegetariska och fettsnåla. Nyheterna är en falafel, en mexikansk hamburgare och en indisk hamburgare. Vi lanserar också en helt ny produktlinjer med ”Shake and bake” produkter. Det är ett rågbröd, ett vetebröd och ett grovt bröd. Vi har tagit fasta på att dagens moderna konsument har så lite tid så att vi tillverkat en mix där man bara tillsätter vätskan, skakar om och sedan bakar direkt i förpackningen. Ingen disk, inget kladd, fortsätter Line Duus som är Urtekrams Key account manager.

-Marknaden växer hela tiden. Den svenska försäljningen går också bra, även om svenskarna ännu inte lärt sig att smak och kvalité hänger ihop med ekologiskt, till skillnad från de danska konsumenterna, fortsätter Line

-Under det här året börjar resultatet av vår kraftsamling under 2005 att synas. Vi satsar hårt på att ge företaget en helt ny image. Vi vill tvätta bort den kanske lite präktiga stämpeln. Urtekram kommer med en ny design på hela sortimentet. Vi satsar på den moderna förbrukaren. Våra produkter har fått en ren, modern layout. Våra produkter skall se flotta ut och vi har satsat mycket på produkternas utseende och marknadsföring med tuffa, roliga kampanjer. Vårt budskap till konsumenterna är att våra produkter är av toppkvalitet, är rena och har god smak. Vi använder enbart de bästa råvarorna vid tillverkningen, avslutar Line Duus.


Nyhet: "Shake and Bake"


De nya färdigrätterna

Urtekrams produkter finns i ett flertal länder, förutom i Danmark och Sverige bland annat i Norge, England, Tyskland och Holland. I Sverige marknadsförs och säljs Urtekrams produkter av eko-grossisten Kungmarkatta utanför Örebro. I stort sett hela Urtekrams sortiment är helt ekologiskt, undantaget någon enstaka produkt som specialtillverkas för allergiker. Företaget grundades på 70-talet och har idag ca 60 anställda.

2007-04-04