Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Växande marknad för naturlig kosmetika

En snabbt växande kategori inom den ekologiska sektorn är marknaden för ekologisk kosmetika. Under 2005 värderades den Europeiska marknaden till 9 miljarder skr och under 2006 till 10,1 miljarder, en ökning med 15 procent och marknaden beräknas fortsätta växa. Den konventionella försäljningen av kosmetika har däremot stagnerat. Av den totala marknaden för kosmetika står ekologisk, även kallad naturlig kosmetika, för ca 2 procent av försäljningen.


Allt fler köper ekologisk kosmetika

Tyskland är den största marknaden och står för hälften av försäljningen i Europa. Där går produkterna från att tillhöra hälsokostsegmentet till att bli ”mainstreem”. Tyskland är också det enda land där man kan köpa ekologisk kosmetika i lågprisbutiker. Andra länder där marknaden växer snabbt är Frankrika, Storbritannien, USA, Japan, Korea och Taiwan. Den amerikanska marknaden förväntas växa med 50 procent till år 2010. På årets BioFach i Nürnberg, världens största mässa för ekologiska produkter har man uppmärksammat det ökande intresset och de ekologiska kosmetiska produkterna förärades en alldeles egen mässa, Vivaness, och behandlades under flera seminarier.

De marknadsledande företagen inom branschen är de tyska Doktor Hauschka och Weleda. De har ett komplett sortiment från hudvård till kosmetika. De beräknar en dubblering av försäljningen inom de närmsta åren.

Marknaden för den här typen av produkter är fortfarande ung och har några problem att brottas med. Bland annat behöver branschen en enhetlig märkning. I dag är det brist på certifiering och ingen nationell certifiering eller reglering finns att tillgå. Det råder också brist på forskning. Medvetenheten hos konsumenterna är fortfarande låg. De flesta konsumenter vet inte skillnaden på ekologisk, naturlig, kosmetika och konventionell. Naturlig kosmetika innehåller enbart naturliga ingredienser och inga kemikalier.

Samtidigt sker det en enorm utveckling på marknaden. Många multinationella företag sneglar på branschen och flera stora företag gav sig in på marknaden under 2006. Några som kan nämnas är Colgate, Clarins, som köpte ett litet företag som tillverkar ekologisk kosmetika, Kibio, för nästan 30 miljoner skr och L óreal som köpte ett annat, Sanoflore. Företaget Yves Saint Laurent lanserar under 2007 en helt ekologisk linje med skönhetsprodukter i den trendiga designern och Beatlesdottern Stella Mc Cartney´s namn. Storbritanniens största varuhuskedja, Tesco, kom med en linje ekologiska skönhetsprodukter under eget namn under februari.


Organic Monitor´s Amarjit Sahota föreläser om marknaden för ekologisk kosmetika på BioFach

Naturlig kosmetika har blivit en trend och flera stora artister, skådespelare och kändisar går öppet ut och talar för produkterna. Madonna, Kate Moss och Brad Pitt säger sig använda Doktor Hauschkas rosencreme. Den brittiska kändisen Jo Woods, kanske mest känd för att vara gift med den rullande stenen Ron Woods lanserar en egen ekologisk skönhetsserie. Kort sagt har det blivit trendigt att använda ekologisk skönhetsvård.

-I genomsnitt använder en kvinna två kg kosmetiska produkter per år, ca 60 procent går dirrekt in i blodomloppet. Många blir allergiska av den stora mängd kemiska ämnen som finns i dagens kosmetika, säger Amarjit Sahota som föreläste om ekologisk kosmetika på årets BioFach.


Weleda är en av två marknadsledare

2007-03-07