Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Everfresh – ny stor aktör på ekologisk frukt & grönt


Everfreshs huvudkontor i Helsingborg

Försäljningen av ekologisk frukt & grönsaker ökar kraftigt för grossitsfirman Everfresh i Helsingborg. Idag står försäljningen av KRAV-godkänd frukt & grönsaker för drygt 4 procent av den totala försäljningen. 2006 beräknar Everfresh att sälja KRAV-godkända frukt & grönsaker för cirka 190 miljoner kronor. Cirka 60 procent av råvarorna importeras resten köps in av svenska producenter. Everfresh group ägs sedan 2004 av det irländska multinationella företaget Fyffes plc nya huvudägare till Everfresh Holding AB. Everfresh huvudsakliga arbetsuppgifter är att förse grossister och i vissa fall importörer på den svenska marknaden med frukter och grönsaker.


Jörgen Steen, Inköpschef på Everfresh

- Vår försäljning av ekologisk frukt & grönt har exploderat i år. Anledningen är att vi lyckades knyta till oss Coop Sverige som ny kund vid årsskiftet. 2005 sålde Everfresh group ekologiska varor för 27 miljoner kronor och 2006 beräknas denna försäljning att landa kring 190 miljoner kronor. Den totala omsättningen beräknas stiga till 4,2 miljarder kronor 2006, säger Jörgen Steen, inköpschef för Everfresh.

- Affären med Coop och den ökade försäljningen av ekologisk frukt & grönsaker gör att vi kraftigt kan utöka det ekologiska sortimentet. 2005 salufördes cirka 30 olika ekologiska artiklar och detta beräknas öka till 85 artiklar i år, vilket kommer alla våra kunder tillgodo dvs. cirka 750 butiker runt om i landet. Vi har också en trend där kunderna önskar köpa mer av det ekologiska i lösvikt, vilket vi ser som positivt, säger Jörgen Steen.

- Ett problem för oss är KRAV:s långsamma och kostsamma hantering vid certifiering av nya leverantörers artiklar. Grönsaker & frukt är en snabb bransch, vilket gör att denna process måste gå fort vilket det verkligen inte gör idag. Säsongen är över när certifieringen är klar, vilket gör att KRAV egentligen bromsar och motverkar en ökad försäljning av ekologiska produkter, säger Jörgen Steen.

- Den ekologiska delen står idag för drygt 4 procent av vår totala försäljning och vi ser att den stadigt ökar. Jag skulle inte bli förvånad om vi har dubblat den ekologiska försäljningen om fem år med de kundsignaler vi har idag, avslutar Jörgen Steen.


Everfresh lager i Helsingborg

 Mer om Everfresh group hittar du på www.everfresh.se

2006-11-28