Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Polarica – säljer KRAV-märkta svenska blåbär, lingon och hjortron

Det Haparandabaserade företaget Polarica arbetar med att sälja bär och viltprodukter i Sverige och internationellt. Under 2005 omsatte koncernen 600 miljoner kronor, varav cirka 60 procent på bär och 40 procent på olika viltprodukter. På bärsidan har Polarica sju olika KRAV-märkta produkter i sortimentet, alla är frysta bär: Jordgubbar, hallon, blåbär, hallon/blåbär, hjortron, björnbär och lingon. På viltsidan är ingen produkt KRAV-certifierad. Under plockningssäsongen som startar i juli med hjortronen och avslutas i september med lingonen är 6 – 7000 plockare involverade i Polaricas verksamhet plus 250 heltidsanställda på Polarica.

- KRAV-försäljningen av bär står idag för knappt fem procent av vår totala försäljning. Blåbär, lingon och hjortron plockas i certifierad områden (ogödslade) i Sverige medan jordgubbarna och hallonen odlas i Polen och björnbären kommer från Ungern. Försäljningen är stabil av våra KRAV-produkter och just nu har vi inga nya KRAV-produkter på gång, säger Thomas Niemi som är försäljningschef på Polarica.

- Skördemånaderna är hektiska för oss. Bären måste snabbt ut ifrån skogen och kylas ned för att inte kvalitén skall bli dålig. För de känsliga blåbären och hjortrona rör sig detta om ett halvt dygn, medan lingonen är tåligare. De vildplockade KRAV-bären kostar cirka 15-20 procent mer att ta fram jämfört med de konventionella produkterna. De odlade KRAV-bären såsom hallon och jordgubbar kostar cirka 30-40 procent mer att ta fram. De kräver mer arbete och de ekologiska skördarna är betydligt lägre än de konventionella, tillägger Thomas.


Exporten är viktig för Polarica. Cirka 80 procent av företagets alla produkterna säljs på exportmarknaden och 20 procent på hemmamarknaden. För KRAV-produkterna, 2000 ton, ser det dock lite annorlunda ut. Här säljs hälften på export och resten säljs på hemmamarknaden. Tyskland är en av de marknader som Polarica nu hoppas kunna bearbeta och expandera på och därför brukar man delta på BioFachmässan i Nurnberg.


- Biofach är en viktig mässa för oss. Här träffar vi våra gamla exportkontakter och knyter nya. Vi har deltagit i mässan i flera år och i år stod vi i exportrådets monter tillsammans med Ecotrade och KRAV. Uppslutningen är lite dålig från de svenska företagens sida. Jag förstår inte varför inte fler tar chansen att vara med när Exportrådet erbjuder de här möjligheterna. Är de svenska företagen lite slöa, eller kanske har de inte förstått hur stort ekologiskt börjar bli och är i främst Europa och USA, avslutar Thomas Niemi.

2006-12-08