Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Servera sålde eko för 130 miljoner –Ökar satsningen på eko med ekologiskt EMV-sortiment

 


Restaurang- och storköksgrossisten Servera ser ett ökande intresse för ekologiska livsmedel. Därför har man under 2006 satsat extra på ekologi, bland annat med en lansering av ekologiska produkter under Eget Varumärke (EMV). Servera har i dagsläget runt 350 ekologiska artiklar i sortimentet.

Den ekologiska delen av verksamheten är ca 3 procent av omsättningen. Omräknat blir det drygt 130 miljoner av omsättningen 2005, inte en så blygsam siffra i ekologiska sammanhang.

Så när man på Servera pratar om att man märker en ökad efterfrågan på ekologiskt bland kunderna kan det röra sig om betydande volymer, med eko-mått mätt, i slutändan. Som en direkt följd av det ökande intresset för eko bland kunderna gjorde Servera en stor satsning på ekologiskt under branschmässan Gastro Nord i Stockholm i april. Då premiärvisades de nya ekologiska EMV-produkterna. Från start är det tio olika produkter som man satsat på: två olika pastor, tre olika korvar, tärnad lök, ärtor, nötkött, blandfärs och tärnat nötkött.


Inköpsdirektör Nils Berntsson

- Vi upplever ett ökat intresse för eko, även om jag inte kan sätta siffror i dagsläget på ökningen. Vi upplever också att intresset mer och mer ofta slutar i en genomförd affär. Det ökande intresset är främst politikerstyrt i och med att den offentliga sektorn fått ökande krav på andel ekologiskt i sina upphandlingar. Det har varit prat ganska länge utan att vi märkt någon nämnbar ökning men vibbarna säger att den kommer nu. Vi är övertygade om att ekologiskt har framtiden för sig och de nya ekologiska produkterna i EMV-sortimentet är en del av vår ökade satsning på ekologiska produkter. Det här är bara början, vi planerar redan nu för en fortsättning med fler ekologiska produkter under vårt eget varumärke, säger Nils Berntsson som är Serveras inköpsdirektör.

De största ekologiska produkterna hos Servera är mjölk om man mäter i volym och kaffe om man mäter i pengar.

Frukt och grönt liksom köttbullar, köttfärs, vetemjöl och frukostprodukter säljer också bra. Färska köttdetaljer säljer däremot inte så mycket. Serveras största leverantörer av ekologiska livsmedel är Kung Markatta, Mälarchark och Saltå Kvarn. I dagsläget är de flesta ekologiska livsmedlen producerade i Sverige, utom kaffet och bananerna förstås. Men på Servera tror man att importen kommer öka efter hand.

-Vi börjar märka att ekologiskt är ett säljargument. Annars har restaurang-sidan släpat efter den övriga utvecklingen. Det är inte många restaurangbesökare som frågar vad det är för mat de får på tallriken och därför har intresset varit mindre. Men nu börjar vi märka en ökad medvetenhet även här. ”Organic” är hett på restauranger i USA och Europa och den trenden kommer så småningom säkert hit också. Vi tror att ekologiskt kommer öka på bekostnad av de konventionella produkterna. Vi upplever inga svårigheter i att få tag på de eko-produkter som våra kunder efterfrågar utom på två områden: Fisk och kyckling. Vill man ha ekologiskt här är det nästan omöjligt idag, säger Christina Gezelius som är marknadschef på Servera.

Servera är marknadsledare som leverantör till restauranger och storkök med ca 17 procent av den totala marknaden.


Christina Gezelius

Sortimentet omfattar 12000 artiklar bland annat livsmedel - torrvaror, färskvaror (kött & chark, frukt & grönt, ost & mejeri) och frysvaror. Man har ca 10 000 storköks- och restaurangkunder, 1000 anställda och omsatte 4,7 miljarder 2005 vilket är en ökning med 500 miljoner. Offentlig sektor står för hälften av kundunderlaget. Den totala marknaden för restaurang och storhushåll värderas till ca 22 miljarder kr.

2006-10-10