Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Långsam återuppbyggnad för Dagsmeja: Ökade 20 procent 2005

Efter en långdragen tvist med det danska företaget Urtekram, då Urtekram slutade leverera produkter till svenska grossiten Dagsmeja sedan grundarna familjen McGrail köpts ut av investerare, har Dagsmejas VD Patric McGrail ägnat all sin tid till att bygga upp företaget igen. När man förlorade Urtekram som varuleverantör försvann också 1000-tals artiklar ur sortimentet. Nu omfattar sortimentet ca 250 artiklar.


Sedan företaget omstartade har försäljningen gått stadigt uppåt. Försäljningen ökade 20 procent under 2005 och målet om en omsättning runt 2 miljoner passerades och slutade på 2,5 miljoner. Sortimentet innehåller ekologiskt the, choklad, kex, marmelad schampo och tvål.

-Början på året har sett mycket bra ut. Vi har ökat försäljningen i januari med 150 procent jämfört med januari 2005. Vår målsättning är en omsättning på 3 miljoner 2006. Försäljningsframgångar handlar mycket om att ha ett brett sortiment. Vi fortsätter utöka antalet produkter och vi satsar på att komma in som leverantör till de stora kedjorna. Vi har börjat leverera till butiker i Göteborg med omnejd. I dagsläget är annars våra kunder främst hälsokostbutiker, säger Patric McGrail.

Ungefär 99 procent av sortimentet är ekologiskt och storsäljare hos Dagsmeja är the av märket Clipper och mörk choklad från den engelska tillverkaren Green & Black. Av den totala försäljningen står chokladen för 40 procent och the för 30 procent. Ungefär 5 procent av artiklarna är svensktillverkade. Sortimentet utökas med flera produkter under våren, bland annat med riskakor och smoothies. Ekologiska smoothies är man ensamma om på den svenska marknaden. Dessutom kommer man bli ensamma om att saluföra ekologiska blöjor. De är av märket Moltex och tillverkas i Tyskland och lanseras under våren. De kommer att kosta 139 kr för 48 stycken och förhoppningen är att det blir den här produkten som banar vägen in till hyllplatserna hos de stora kedjorna.

–Tidigare sålde vi även Yarrah, ett ekologiskt hund- och kattfoder, men det fick vi sluta med eftersom intresset var nästan obefintligt. I Tyskland, Holland och USA är försäljningen stor men i Sverige är inte marknaden mogen. I övrigt kommer vi fortsätta att utöka sortimentet. Framför allt kommer vi att försöka utveckla vårt sortiment av frukt och grönsaker, torkad och konserverad. Trender som vi ser komma är att the avlöser kaffe som den stora trenddrycken på cafeérna och trenden för kvalitetschoklad kommer hålla i sig och räcka ett tag till. I dagsläget är vi två anställda men om fem år har vi fem anställda och omsätter minst 10 miljoner kr. I dagarna flyttar vi in i nya lokaler där vi mer än tredubblar vår lokalyta till 350 m2. Framtiden ser ljus ut för Dagsmeja, avslutar Patric McGrail


Storsäljaren, chokladen från Green & Black´s

2006-06-07