Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ekologisk Tex-Mex ökade 10 procent hos Santa Maria


Intresset för ”Mexikansk husmanskost” har vuxit lavinartat i Sverige de senaste åren. Sedan 2003 kan man även duka upp ekologiskt på Tacobuffén och försäljningen av det ekologiska sortimentet ökar stadigt hos Santa Maria.

Under 2005 ökade försäljningen för de tre ekologiska produkter som man i dagsläget saluför med 10 procent. Man har ekologiskt Tortillabröd, en kryddmix och tortillachips i produktportföljen. Företaget är ensamma på marknaden om ett ekologiskt Tex-Mex sortiment.

-Försäljningen av det ekologiska Tex-Mex sortimentet har överträffat alla förväntningar. Vi ser att den ekologiska försäljningen ökar mer än för de konventionella produkterna och vi räknar med att ökningstakten håller i sig även under 2006.

Som en följd av det ökande intresset håller vi på att undersöka ytterligare lanseringar i det ekologiska sortimentet. I dagsläget håller vi på att försöka ta fram en ekologisk tacosås, säger Agneta Augustsson som är konseptansvarig för Tex-Mex hos Santa Maria.

Santa Maria är kanske annars mest känt för sin kryddförsäljning. Men sedan man började producera Tex-Mex produkter 1991 har försäljningen ökat från att vara en nich-försäljning till att omfatta ca 60 procent av företagets totala försäljning på konsumentsidan medan försäljningsstatistiken visar att kryddförsäljningen totalt står för ca 15 procent. Totalt har man 62 procent av Tex-Mex försäljningen i Sverige och de närmsta konkurrenterna är framför allt de stora kedjornas ”Egna Märkesvaror”.

Försäljningen av de ekologiska produkterna står för knappt 1 procent av den totala försäljningen av Tex-Mex produkter hos Santa Maria och värderas till ca 5 miljoner kr av hela försäljningen av Tex-Mex som värderas till ca 500 miljoner kr. Totalt omsätter Santa Maria 1,7 miljarder kr om året.


Agneta Augustsson, produktchef för Santa Marias Tex-Mex sortiment


-Alla de tre ekologiska produkterna ökar i försäljningsvolym och kryddmixen ökar mest. Försäljningen är beroende av vilka produkter butikerna väljer att ge hyllplats. De ekologiska produkterna har en begränsad målgrupp eftersom priset är några kronor dyrare än för de konventionella varorna.

Vi tillverkar kryddmixen och tortillabrödet här i Sverige medan chipsen tillverkas utanför Norden.Vad det gäller trender inom Tex-Mexsegmentet ser vi att intresset riktar sig mot det Latin Amerikanska köket och blandade matkulturer.

  Vad det gäller den ekologiska försäljningen vill vi gärna satsa på eko men det är inte helt lätt att tillverka ekologiska produkter eftersom regelverket är så komplicerat.Vi hoppas på en gemensam EU-märkning. Då kanske försäljningen kan ta ytterligare fart, avslutar Agneta Augustsson.

2006-05-31