Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Arla ökar eko-försäljningen med 5 procent ”-Ekotrenden finns i storstan”

Mejeriprodukter är flaggskeppet i den svenska marknaden och mejeriprodukter står idag för cirka en tredjedel av all ekologisk försäljning i Sverige. Försäljningen av mejeriprodukter går bra överlag i Sverige och under 2005 ökade Arla sin ekologiska försäljningsvolym med 5 procent. Arla har idag en marknadsandel om ca 65 procent av den totala mjölkförsäljningen och av den ekologiska ca 80 procent. Konsumtionsmjölk och fil är de två största enskilda eko-produkterna hos Arla.

I dagsläget har Arla 20 eko-artiklar i sortimentet för dagligvaruhandeln och ett storkökssortiment. Av eko-volymen säljs ca 80 procent inom dagligvaruhandeln och resterande 20 procent till restaurang och storhushåll.

- Under våren lanserades tre nya eko-produkter. En A-fil smaksatt med svarta vinbär och fruktyoghurt i s k tetratopp-förpackning i två olika smaker. Under 2005 var Arla bland de första med att prova de nya reglerna för KRAV-märkt råvara i produkt. De innebar att man fick ange i marknadsföringen när en icke KRAV-märkt produkt innehöll KRAV-råvara. Produkten som framställs kallas ”vår finaste” och är en smaksatt filmjölk, säger Ann Freudenthal som är varumärkesansvarig för ”Arla-kon” under vilken eko-tillverkningen ligger.

-A-filen är den produkt som har bäst utveckling i eko-sortimentet. Det hänger ihop med socker- och hälsodebatten som pågår vilket gör att naturell filmjölk ökar mest och stadigast. Den produkt som säljer sämst av eko-produkterna är osten. Vi har en mild herrgårdsost och det är antagligen ett för stort kontantutlägg och inte rätt produkt för att vara attraktiv. Kanske skulle det gå bättre med en lagrad ost i stället, funderar Ann Freudenthal.


Ann Freudenthal


Arla behöver fler eko-kor...

-Intresset är stort för ekologiska mejeriprodukter. Många kommuner konverterar också mjölken inom den offentliga sektorn för att nå sina miljömål vilket märks hos Arla. Detta gör att vi måste öka rekryteringen av eko-besättningar för att kunna möta efterfrågan framöver. Annars är det främst i storstan som eko-trenden finns. I Stockholm är 18 procent av mjölken vi säljer ekologisk mot 8 procent beräknat på hela landet. Totalt sett tror vi att efterfrågan kommer fortsätta öka och att man vill ha eko-alternativ inom alla produktgrupper, även inom mer bearbetade. Tryggheten i livsmedelsfrågor blir allt viktigare för konsumenten och är viktigt vid valet av ekologiskt. Vi har hela tiden låtit utbudet växa med efterfrågan, avslutar Ann Freudenthal.

2006-10-24