Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Efter 7 procents ökning: Semper dubblerar ekosortimentet

Ekologisk barnmat på burk är en snabbt växande marknad i Sverige. Semper ökade sin del av försäljningen med 7 procent förra året och under 2006 kommer man göra satsningar på ekologiskt. Detta genom att man dubblerar sitt sortiment av ekologiska produkter till att omfatta tio olika burkar.  -Ekologiskt blir viktigare och viktigare för föräldrarna och det är skäl nog för oss, säger Agneta Frykhammar som är marknadsdirektör på Semper.


Under 2005 ökade försäljningen av ekologisk barnmat på burk med 40 procent medan försäljningen för det konventionella segmentet varken ökade eller minskade i Sverige. Totalt står nu den ekologiska barnmaten på burk för 15 procent av den totala marknaden och försäljningsvärdet i butik är ca 100 miljoner kr. Semper ökade sin ekologiska försäljning med 7 procent och den ekologiska barnmaten står för 5 procent av Sempers totala försäljning. Företaget har en marknadsandel om 27 procent av försäljningen på ekologisk barnmat på burk. All Sempers barnmat tillverkas i Sverige.

-Vi har låtit göra en marknadsundersökning och där säger 68 procent av 300 tillfrågade föräldrar att det är viktigt eller mycket viktigt med ekologisk barnmat och 93 procent av de tillfrågade tyckte att den barnmat de köper skall tillverkas i Sverige. Ekologiskt blir viktigare och viktigare för föräldrarna och det är skäl nog för oss att satsa på de produkterna. Vi satsar lika mycket på produktutveckling för ekologisk som för konventionell barnmat, säger Agneta Frykhammar.

Semper har under hösten gjort en satsning på det ekologiska sortimentet, man har dubblerat antalet produkter samt förändrat utseendet så att det skall bli lättare för konsumenten att hitta rätt i butikshyllan. Semper har totalt tio ekologiska barnmatsburkar, varav fyra belägger de fyra första placeringarna i försäljningsstatistiken för ekologisk barnmat på burk.


Agneta Frykhammar

Nummer ett på eko-topplistan över barnmat är Sempers Äpple/Päronpure och den hamnar som nummer fjorton på den totala topplistan för barnmat på burk där även konventionella burkar inräknas. Det är ett avancemang med fem placeringar från föregående år. Däremot fick man lägga ner produktionen av eko-välling och gröt eftersom man inte kom upp i tillräckliga volymer och försäljningen gick trögt.


Bäst säljande eko-produkt: Sempers Äpple & Päronpuré

-Ekologiskt har ökat bra inom branschen. Det tror jag framför allt beror på att Hipp kommit in som en ny och spännande aktör. Det är lite av en paradox att vi ser så starka ökningar just här eftersom kraven vid tillverkning av barnmat över huvudtaget är mycket stränga. Exempelvis finns det inga röda bär som är godkända för barnmatstillverkning men det betyder inte att det är farligt för barn att äta jordgubbar. Vad det gäller produktionen av den ekologiska barnmaten har vi problem att få fram de råvaror vi behöver i tillräcklig omfattning. Vissa råvaror finns tillexempel inte alls som fisk och kyckling, säger Agneta Frykhammar.

I de svenska butikerna finns i dag ett 100-tal olika burkvarianter av ekologisk barnmat. Det är tre företag som dominerar den ekologiska barnmatsmarknaden: Hipp, Nestlé och Semper. Hipp har det största antalet produkter med drygt 50 stycken i sortimentet och dessutom nylanseringar på gång.

Nestlé har 18 produkter och Semper 10. Semper har ca 60 procent av den totala barnmatsmarknaden, som värderas till 750 miljoner kr varav drygt 110 miljoner kommer från den ekologiska försäljningen.

2006-11-03