Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Servera sålde eko för 130 miljoner –Ökar satsningen på eko


Restaurang- och storköksgrossisten Servera ser ett ökande intresse för ekologiska livsmedel. Därför kommer man under 2006 satsa på hälsa och ekologi.

-Sannolikt kommer försäljningen att öka, säger Nils Berntsson som är Serveras inköpsdirektör.

 Servera har i dagsläget mellan 300 och 350 ekologiska artiklar i sortimentet. Den ekologiska delen av verksamheten är inte stor, ca 2-3 procent av omsättningen. Men omräknat blir det drygt 130 miljoner av omsättningen 2005, inte en så blygsam siffra i ekologiska sammanhang.

 Så när man på Servera pratar om att man märker en ökad efterfrågan på ekologiskt bland kunderna, kan det röra sig om betydande volymer, med eko-mått mätt, i slutändan.


Nils Berntsson

–Vi upplever ett ökat intresse för eko, även om jag inte kan sätta siffror i dagsläget på ökningen. Vi upplever också att intresset mer och mer ofta slutar i en genomförd affär. Det ökande intresset är främst politikerstyrt i och med att den offentliga sektorn fått ökande krav på andel ekologiskt i sina upphandlingar. Det har varit prat ganska länge utan att vi märkt någon nämnbar ökning men vibbarna säger att den kommer nu, säger Nils Berntsson.

Som en direkt följd av detta har företaget beslutat sig för att göra en stor satsning på ekologiskt i kombination med hälsa under branschmässan Gastro Nord i Stockholm i april. Exakt hur satsningen kommer se ut är ännu så länge hemligt men hela Serveras satsning på mässan kommer handla om just dessa två ämnen.

-Vi börjar märka att ekologiskt är ett säljargument. Annars har restaurang-sidan släpat efter den övriga utvecklingen. Det är inte många restaurangbesökare som frågar vad det är för mat de får på tallriken och därför har intresset varit mindre. Men nu börjar vi märka en ökad medvetenhet även här. ”Organic” är hett på restauranger i USA och Europa och den trenden kommer så småningom säkert hit också, säger Christina Gezelius som är marknadschef på Servera.

-Vi tror att ekologiskt kommer öka på bekostnad av de konventionella produkterna. Vi upplever inga svårigheter i att få tag på de eko-produkter som våra kunder efterfrågar utom på två områden: Fisk och kyckling. Vill man ha ekologiskt här är det nästan omöjligt idag, säger Tomas Karlsson, affärsområdeschef för Kolonial & Djupfryst.


Christina Gezelius

De största ekologiska produkterna hos Servera är mjölk om man mäter i volym och kaffe om man mäter i pengar. Frukt och grönt liksom köttbullar, köttfärs, vetemjöl och frukostprodukter säljer också bra. Färska köttdetaljer säljer däremot inte så mycket.


Frukt : En av de mest efterfrågade produktgrupperna hos Servera

Serveras största leverantörer av ekologiska livsmedel är Kung Markatta, och Saltå Kvarn. I dagsläget är de flesta ekologiska livsmedlen producerade i Sverige, utom kaffet och bananerna förstås. Men på Servera tror man importen kommer öka efter hand.

Servera är restauranggrossist och helägt dotterbolag inom Axel Johnsson Gruppen. Man är marknadsledare som leverantör till restauranger och storkök med ca 17 procent av den totala marknaden. Sortimentet omfattar 12000 artiklar bland annat livsmedel - torrvaror, färskvaror (kött & chark, frukt & grönt, ost & mejeri) och frysvaror.

Man har ca 10 000 storköks- och restaurangkunder, 1000 anställda och omsatte 4,7 miljarder 2005 vilket är en ökning med 500 miljoner. Offentlig sektor står för hälften av kundunderlaget. Den totala marknaden för restaurang och storhushåll värderas till ca 22 miljarder kr.

2006-04-19