Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Löfbergs Lila spår 15 procent ökning på eko -tror ännu mer på Rättvisemärkt


Den ekologiska kaffeförsäljningen i detaljhandeln ökade med 10 procent under 2005. Löfbergs Lila´s ökning är mindre men man är tredje största varumärke på den ekologiska kaffemarknaden. Inom storhushåll är man marknadsledande.

–Men vi tror att Rättvisemärkt kommer öka betydligt mer än KRAV-märkt framöver, säger Eva Eriksson på Löfbergs Lila.

Vinden för med sig en behaglig doft av nyrostat kaffe innan vi kliver in genom dörrarna till Löfbergs Lila´s produktionsanläggning. Där inne är kaffedoften ännu intensivare. Vi besöker en av Karlstads stoltheter som huserar i stadens enda riktiga höghus med tio våningar.

Koncernens omsättning ligger runt 1 miljard årligen och i år firar man 100-års jubileum. Man var det första större rosteriet som började saluföra ekologiskt kaffe, året var 1996 och därmed ökade tillgängligheten dramatiskt för konsumenterna. Av den totala kaffeförsäljningen hos Löfbergs Lila är idag ca 5 procent ekologisk, motsvarande siffra för hela landet är 4 procent.

–Ökningarna för det ekologiska kaffet är mindre i år än tidigare, men det beror också på att vi kommit upp i större volymer. Under 2005 ökade vår eko-försäljningen med 5 procent till detaljhandeln och 5 procent till storhushåll. De största ökningarna ser vi på Rättvisemärkt och där tror vi den framtida potentialen ligger. Den produkt som ökar mest är KRAV-märkt och Rättvisemärkt, hela den ekologiska ökningen är Rättvisemärkt vilket vi ser som att det är Rättvisemärkningen som står för utvecklingen, säger Eva Eriksson som är kvalitetschef hos Löfbergs Lila.

Företagets interna utredning visar ändå att det ekologiska kaffet har en potential att kunna öka ca 15 procent volymmässigt det kommande året.



Storsäljare

Löfbergs Lila är tredje störts på eko-kaffe i detaljhandeln med ca 14 procent av marknaden. På storhushåll är man marknadsledare.

Nästan 65 procent av allt KRAV-märkt kaffe som levereras till restauranger och storhushåll kommer från Löfbergs Lila. Scandic Hotels är en av kunderna som enbart handlar ekologiskt kaffe sedan fyra år tillbaka. En annan storhushållskund som gått över till ekologiskt är Riksdagshuset.

–Storhushåll är en stadigt ökande kundgrupp hos oss när det gäller det ekologiska kaffet. Fler och fler restauranger och storhushåll vill visa att man är miljövänliga och att välja KRAV-märkt kaffe är ett konkret sätt att visa det på, säger Kathrine Löfberg som är marknadschef på företaget.

Som en följd av detta lanserar man två nya eko- och rättvisemärkta produkter för storhushåll under början av 2006, ett snabbkaffe och en produkt med hela bönor.


Rostmästare Michael Håkansson övervakar produktionen

Marknaden för ekologiskt kaffe i Sverige värderades till 100 miljoner kr vilket är mer än en fördubbling under fem år. Löfbergs Lila är det företag som har flest olika ekologiska kaffesorter tillgängliga för detaljhandeln. Man har fem olika produkter medan marknadsledarna Gevalia och Zoégas har vardera en produkt.

Inklusive storhushåll har man 20 aktiva eko-produkter av totalt ca 600 artiklar. Man exporterar även eko-kaffe till övriga Norden, England och man finns representerade på USA-marknaden via IKEA.

Man har även kommit långt i miljöarbetet på själva anläggningen. Alla leveranser av råkaffet sker via järnväg direkt in i huset. Man var tidiga med miljöanpassade förpackningar och målsättningen är att hela tiden förbättra produktionen så den blir effektiv, energisparande och miljövänlig. Tillverkningen är helt automatiserad och hela prosessen från böna till malet kaffe sköts av fem personer. Totalt är man ca 100 anställda.

Vi diskuterar varför andelen eko-kaffe i handeln inte är större än 4 procent när priset ofta är det samma som på konventionellt kaffe:

-Folk tror att det är dyrare med KRAV-märkt. Man ser märkningen och väljer bort varan direkt utan att titta på priset. I handeln är kaffe en mycket priskänslig produkt, samtidigt som konsumenten är villig att betala lika mycket för en kopp ”latte” på café, som man får 70 koppar hembryggt för. I Sverige är vi bortskämda med billigt gourmetkaffe i dagligvaruhandeln, avslutar Eva Eriksson.


Eva provsmakar ett kaffeparti

2006-06-21