Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Änglamark och Kaprifol hos Konsum Värmlands Charkfabrik

I Konsum Värmland´s charkfabrik tillverkas hela landets konsumtion av Coop´s korv med beteckningen Änglamark. Sedan man drog igång produktionen har volymerna ökat ca 30 procent. -Utvecklingen har också varit positiv när det gäller kvalitén på den ekologiska köttråvaran, säger fabrikschefen Rolf Uhlin


 Sedan fem år tillbaka tillverkar Konsum Värmlands charkfabrik i Karlstad den ekologiska korv som säljs under varumärket Änglamark. I dagsläget tillverkar man fyra eko-produkter: Falukorv, grillkorv, frukostkorv och varmkorv -alla till Änglamark. Dessutom packar man kött åt det bohusländska ekologiska naturbeteskonceptet Kaprifolkött (se rep Ekoweb 050922). Några ytterligare eko-produkter planeras inte just nu. När man drog igång produktionen för Änglamark tillverkade man även baconet här, men det gör man inte idag:

-Försäljningen av baconet blev så omfattande att vi inte rede ut produktionen. Vi hade helt enkelt inte kapaciteten för volymen. Från början var det sagt att vi skulle tillverka totalt 250 ton charkprodukter år Änglamark. Baconet stod för ca 100 ton. I dagsläget producerar vi ca 220 ton årligen vilket betyder att korvproduktionen ökat med 70 ton sedan starten. Nu ligger produktionen stabil med en svag ökning. Den Änglamarksprodukt som vi tillverkar mest av är falukorven, säger Rolf Uhlin.

Förutom ekologiskt kött så innehåller korven ekologiskt potatismjöl och eko-kryddor från Nordfalk. Köttet kommer från Swedish Meats. Korven är inte KRAV-märkt beroende på att man tillsätter nitrit och det är ingen KRAV-godkänd tillsats.

–Vi tillsäter nitrit dels för färgens skull men också för att det tar död på bland annat botulismbakterier, Botulism är en sjukdom med dödlig utgång för människan. Produktionen skiljer sig inte från den övriga korvtillverkningen förutom att ingredienserna är ekologiska. Att göra korv är kemi, det krävs balans mellan vatten, fett, protein och salt. Först blandas råvarorna till en smet, sedan stoppas korven, värmebehandlas och röks. Säger Rolf Uhlin

Även om man i grunden är positiv till eko-produktionen på Charkfabriken är någon eko-satsning inom Konsum Värmlands egna varumärke inte aktuell:


Korvsmetsblandaren


Så knyter man korv...

-Värmlänningen håller på sitt. Vi tror att lokalproducerad mat kommer få en ökad betydelse för våra kunder mer än KRAV-märkt mat. Därför satsar vi på våra egna koncept som Värmlandsgrisar och Värmlandslamm som inte är ekologiska. Värmlandsgrisar styckar vi ca 500 i veckan.

Annars tycker jag att det ekologiska köttet idag håller lika hög kvalitet som det övriga. Så var det inte i början. Då var det många ”Trottoarbönder” som sysslade med eko och vi fick ofta in slaktkroppar där man i sitt stilla sinne undrade hur mycket djuret lidit. Det var djur med brutna, avläkta leder, magra och maskätna. Idag är det professionella bönder som håller på med ekologiskt vilket har varit positivt för djurhälsan och kvalitén på köttet säger Rolf Uhlin.

Konsum Värmlands tillgång till en egen lokal charkfabrik är en unik resurs som är svår att matcha för konkurrenterna. Huvudverksamheten i fabriken är produktion av olika charkprodukter samt styckning och paketering av kött och fläsk. Merparten av produkterna levereras till Konsum Värmlands egna butiker under eget varumärke. Man omsatta ca 325 miljoner totalt (netto) under 2005 och har 170 anställda. Totalt handlar det om 6500 ton charkvaror per år, varav Charkuteriprodukterna står för 2400 ton och av dessa är 220 ton ekologiska. Man packade ca 25 ton kött för Kaprifolkötts räkning under 2005.


Största eko-produkten: Änglamarks Falukorv

2006-12-12