Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Negativ trend för kryddor -Santa Maria tappar 10 procent eko-försäljning


Kryddtillverkaren Santa Maria är marknadsledare i Sverige när det gäller ekologiska och KRAV-märkta kryddor. Företaget innehar ca 80 procent av marknaden. Totalt värderas den svenska kryddförsäljningen till ca 620 miljoner kr. Ungefär 3 procent av den totala marknaden för kryddor är ekologisk. Försäljningen är efter några år av uppgångar inne i en negativ trend. Sammanlagt såldes ekologiska kryddor till ett värde om ca 17 miljoner kr i Sverige under 2005. Detta är en minskning med 10 procent mot föregående år. Santa Marias försäljning har hittills minskat med 10 procent under 2006.

Santa Maria omsätter totalt 1,5 miljarder. Försäljningsstatistiken visar att kryddförsäljningen står för ca 15 procent av den totala tillverkningsvolymen, den största delen, 60 procent, står Tex Mex produkterna för.

Från att under 2004 ha varit 7-8 procent av den totala kryddförsäljningen hos Santa Maria är nu ca 2 procent av kryddförsäljningen ekologisk. Den ekologiska produkt som säljer bäst är malen kanel, därefter kardemumma och oregano. I sortimentet finns just nu 17 ekologiska torkade kryddor och 5 Tex Mex blandningar. Två nyheter har presenterats under 2006: citronpeppar och grillkrydda.

En del av råvaran odlas i Tyskland, resten utom Europa.


–För fyra år sedan gick vi över till att sälja de ekologiska kryddorna i påse i stället för i glasburk. Då ökade försäljningen otroligt mycket. Vi tror det var för att märkningen blev tydligare. Anledningen till att försäljningen minskar nu är antagligen för att vi inte är aktiva med marknadsföring och profilering av det ekologiska segmentet och det handlar om hur företagets resurser skall fördelas. Om vi som marknadsledare inte är aktiva påverkar det hela segmentet, säger Alexander Laring som är project manager hos Santa Maria.

En översyn av det ekologiska sortimentet har nyligen genomförts och den resulterade i att ett antal produkter försvinner och några nya tillkommer.

-De produkter som tas bort är Dill, mejram, persilja och nejlikor. Samtliga är produkter som inte sålt så bra och är svåra att hitta rätt kvalité av.



Däremot har vi nylanserat kryddblandningarna citronpeppar och grillkrydda som nu även kommer i ekologiska varianter, båda bästsäljare inom det konventionella segmentet. Vi hoppas att försäljningen tar ny fart i och med detta.

Efterfrågan på ekologiska kryddor kommer troligtvis finnas kvar och vi vill kunna erbjuda våra kunder ett komplett sortiment. Därför kommer vi även fortsättningsvis att erbjuda ett brett KRAV-sortiment, avslutar Alexander Laring.

2006-10-31