Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Svenskarna dricker mer eko-kaffe: Zoégas ökar med 20 procent

Kaffe är en av de stora ekologiska produkterna på den svenska marknaden. Totalt ökar försäljningen i landet av eko-kaffe med 12 procent  hittillsunder 2006 till och med v 33, det betyder att ca 5 procent av bönkaffevolymen i dagligvaruhandeln är ekologisk.


Zoégas Kaffe ligger på en andra plats i försäljningsstatistiken för ekologiskt kaffe, efter konkurrenten Gevalia. Zoégas ligger också andraplacerad i den totala försäljningen av bönkaffe i landet*.

Zoégas ökade försäljningen av det ekologiska kaffet med 20 procent under 2006 tom v 33. Zoégas omsätter totalt ca 600 miljoner kr. Ungefär 4 procent av kaffevolymen som säljs hos Zoégas till dagligvaruhandeln är ekologisk. Till storhushåll är andelen större.

Just nu har man en ekologisk produkt ”Zoégas ekologiska”, ett mörkrostat KRAV-godkänt kaffe, till försäljning för konsument och till storhushåll anpassat för olika kaffemaskiner. På Zoégas tror man att de positiva försäljningssiffrorna kommer att hålla i sig för det ekologiska kaffet, men man planerar inga nya lanseringar av ekologiska kaffesorter.

 

-Svenskarna är ett kaffedrickande folk, näst efter Finland konsumeras här mest kaffe i världen. Kaffe är trendigt just nu. Vi dricker inte bara en kopp kaffe utan många konsumenter vill ha särskilda egenskaper hos sitt kaffe. Medvetenheten har också ökat, ansvarstagande är högst aktuellt och det märks i försäljningen av det ekologiska kaffet. Kaffe är också en produkt där det inte är någon större prisskillnad mellan KRAV-märkt och konventionellt. Vi tror att den positiva trenden för ekologiskt kaffe kommer hålla i sig, i alla fall ett tag till. Men i dagsläget planerar vi inte att lansera några nya produkter inom det ekologiska segmentet, säger Ulrika Wallberg som är marknadschef hos Zoegas.


Douglas Jonehag som är inköpschef på företaget berättar att det inte är helt enkelt att producera ett ekologiskt kaffe:

–Svårigheten ligger i att få en jämn kvalitet och smak. Det beror på att det finns så få ekologiska kaffeproducenter i världen att vi måste köpa in många mindre partier av kaffebönor som kan variera i kvalitet.

Därför berättar vi också på de ekologiska förpackningarna att kaffets smak kan variera, vilket den inte gör hos våra konventionella produkter.

Risken att vi skulle släppa ifrån oss en produkt med sämre kvalitet är däremot obefintlig eftersom varje parti provas upp till 30 gånger, från böna till färdigt kaffe, innan det lämnar oss.



Förteaget Zoegas historia började med en italiensk köpman och en liten butik i Helsingborg via Brasilien, Italien, Tyskland och Danmark till Skåne. Vilket var en ofattbar resa på 1800-talet.

Man är känd för sin speciella smakprofil, lite starkare, mörkrostat kaffe. Under 1996 startade man produktionen av det ekologiska kaffet och var en av de första att tillhandahålla ett ekologiskt kaffe för de svenska konsumenterna.

I dag är Zoegas Krav-märkta kaffe den 6:e största av 20-talet artiklar för konsument på företaget.

 

 

2006-11-10