Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Dubblerad försäljning av Björnekullas eko-sortiment: Satsar på nya produkter

Björnekulla Fruktindustrier satsar vidare på ekologiskt. Försäljningen under 2005 överträffade alla förväntningar och dubblerades mot det uppsatta målet. Man har lanserat ett flertal nya produkter under 2006 och fler är på gång under 2007. När Björnekulla fruktindustrier förädlar lägger man i stort sett all kraft på det ekologiska sortimentet. Under hösten släpper man nya KRAV-godkända produkter på marknade, två geléer och en sylt: Vildhallonsylt, Röd vinbärsgelé och Svart vinbärsgelé. Alla med epitetet ”kvalitet extra”. Kampanjer på det ekologiska segmentet har genomförts och nya är planerade under 2007 hos olika aktörer inom detaljhandeln. Totalt finns 77 olika produkter i sortimentet varav 14 är ekologiska. I Sverige är man bland de största vad det gäller produktion av KRAV-sylt och marmelad.

Målet för 2005 var att sälja ekologiska produkter för 7,5 miljoner kr (5 procent av den totala omsättningen om 150 miljoner kr). Den budgeten överträffades med råge. Totalt sålde Björnekulla eko-produkter för 20 miljoner kr och den totala omsättningen slutade på ca 180 miljoner.

–Vårt mål är att hålla en pris- och kvalitetsnivå som konkurrerar med marknadsledaren. Då är det inte svårt att övertyga kunden om att välja ekologiskt. En annan del av framgången är att våra nya produkter tagits emot så väl. Vi lanserade till exempel fyra sorters senap under 2005 som sålt över förväntan. Under 2006 kom bland annat två nya safter, Svarta vinbär och Jordgubb, nu under hösten två nya geléer och en sylt. Totalt har vi nu fjorton ekologiska produkter och vi planerar att lansera minst två till tre stycken under 2007. Den ekologiska försäljningen går mycket bra och vi räknar med att den kommer att fortsätta öka. Nästa all produktutveckling som görs idag på Björnekulla är för att kunna utöka det ekologiska sortiment,säger Lars Berntsson som är marknadschef på Björnekulla.


Men allt gick inte problemfritt under 2005. Man hade svårt att få fram råvara till den KRAV-märkta inlagda gurkan i tillräcklig utsträckning. Man har ett lager av produkten som räcker någon månad in i 2006, sedan står man utan i 7-8 månader innan produktionen åter kommer igång efter skörden. När man inte fick ihop volymerna i Sverige letade man över hela Europa för att få ihop tillräckligt, utan någon större framgång eftersom skörden spolierats av översvämningar.

För att få ytterligare skjuts i eko-försäljningen planeras flera åtgärder. Man har ett samarbete med Netto och man har haft flera kampanjer på ICA. Under en av ICA´s kampanjer ökade försäljningen med 70 procent. Lars Berntsson sticker inte heller under stol med att man gärna skulle se ett utökat samarbete med en annan mäktig kund, IKEA.

–Vi skulle gärna se att de tog in någon ytterligare av våra produkter. I dagsläget säljer de apelsinmarmeladen och jordgubbsylten. Lingon- och blåbärssylten skulle väl också passa i deras ”Swedenshops” tycker vi.


IKEA är Sveriges största livsmedelsexportör och framför allt vår apelsinmarmelad går väldigt bra hos dem. De säljer ca tio gånger så mycket av den som hela ICA. I övrigt är export inget vi arbetar aktivt med. Vi anser att den svenska marknaden är så pass orörd att vi ser stora möjligheter här. Jag ser inga hinder över huvudtaget när det gäller vår ekologiska försäljning framöver. Den trånga sektorn hos oss just nu är nya idéer på nya produkter. Vi kommer ge oss ut i branschen för att få ny inspiration. Vi tror att vi bara är i början av en växande eko-trend, avslutar Lars Berntsson.


Björnekulla Fruktindustrier AB är ett av Sveriges äldsta fruktförädlingsföretag. Företaget har långa traditioner när det gäller förädling av bär, frukt och grönt, såväl ekologiska som konventionella, och är beläget i Åstorp i Skåne.

Vid Björnekulla arbetar idag, efter flera nyanställningar under året 85 personer.

2006-12-18