Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Premiär för Ekonav på Restaurangmässan


När RestaurangExpo genomfördes 20-21 september på Sollentuna Mässan utanför Stockholm, var det för andra gången som den genomfördes som en renodlad fackmässa och mötesplats för leverantörer, kockar och krögare. I år var det en närmast mangrann uppställning från de större leverantörerna och även många mindre producenter. Mässan har blivit mycket uppskattad, framför allt av de mindre utställarna, eftersom monterytan är begränsad och alla företag får lika stort utrymme. Det ger de mindre utställarna lika stora möjligheter att synas som de större.

Mässan samarbetar med bland annat Livsmedels Sverige och Hushållningssällskapet och flera intresseorganisationer medverkade som Svenska Kockars Förening, Slow Foodrörelsen och Ekocentrum.

De ekologiska köttproducenternas fack- och intresseförening Ekokött fanns också på plats. Man är mitt inne i en storsatsning på att presentera olika ekologiska produkter på Internet i en webbportal. Projektets namn är Ekonav och man vänder sig främst till köpare som restauranger och storhushåll. Ekonav fick en flygande start i och med att den lanseras på Restaurangexpo. Ekokött deltog med en ekologisk monter där man presenterade Ekonav och informera om de ekologiska produkternas mervärde.

I montern kunde besökarna stifta bekantskap med flera eko-företag som t ex Bosarp Kyckling, Melins Lamm, Alt-Grönt och Bondens Butik i Stockholm.

I samband med mässan togs Ekonav i bruk och webbportalen är nu färdig att användas efter idogt arbete av Agriprim som utvecklat webbportalen. Intresset var stort för att prova det nya verktyget. –Flera säljare har varit intresserade. Vi hoppas på att detta skall leda till många genomförda affärer och nya kontakter, säger Ylva Åkerfeldt medan hon förevisade webbportalen för intresserade mässbesökare.


Stjärnkocken Anders Nylén kökschef på Skebo Herrgård och innehavare av titeln Sveriges Köttkock fanns på plats för att tillaga mat av ekologiska produkter. Han förespråkar ekologiska råvaror. –Ekologiskt är mycket bättre, kvalitén går inte att jämföra. Men ibland brister kunskapen om skillnaden hos kockarna, tyckte han.

Birgitta Alwen från Bosarp Kyckling, ensam i Sverige om att föda upp KRAV-märkta slaktkycklingar, fanns på plats i montern vid Ekowebs besök. Hon var entusiastisk inför satsningen. –Det här är jättebra, här kan kunden gå in och se vad han vill ha och producenten kan saluföra sina varor. Jag tror det här kan bli ett lyft för ekoprodukter.



Inom kort kommer Ekokött starta en liknande webbportal för vanliga konsumenter. Webportalen har fått namnet Ekotorget och där kan de producenter som säljer direkt till konsument marknadsföra sitt företag och sortiment.

–Meningen är att man som konsument enkelt och snabbt skall kunna hitta de ekologiska produkter man söker, säger Ylva Åkerfeldt. I första hand kommer utbudet bestå av företag med ett köttsortiment, men så småningom är tanken att Ekonav och Ekotorget skall omfatta alla typer av ekologiska produkter.

2005-10-12