Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

PipersGlace - ekotillverkning med anor


PipersGlace har tillverkat glass sedan början av sekelskiftet. Företagets historia startar med att Pietro Ciprian kommer till Sverige från det Italienska glassdistriktet Vall di Zoldo. Året var 1901 och med sig i bagaget hade han en isvagn, en kulslev och recepten på ett hundratal italienska glassorter.

PipersGlace blev snabbt ett begrepp bland Stockholms invånare. Namnet tog man eftersom butiken var belägen på Pipersgatan. Redan från början var kännetecknet för PipersGlace att man bara skulle använda de bästa råvarorna vid tillverkningen.

När Pietro blev gammal lämnade han över recepten till sin son med förmaningen att aldrig slarva med råvarorna. Så har glasstraditionen vandrat vidare inom familjen och idag är det Pietros barnbarn, Maggie Ciprian som driver verksamheten i samma anda.

Verksamheten är nu belägen i Bohusländska Hamburgsund, ett stenkast från hamnen. Sedan 1993 är verksamheten KRAV-certifierad och ca 95 procent av alla råvaror som används är KRAV-godkända.

–Vi har hela tiden arbetat med premiumvaror, produkterna skall alltid hålla högsta kvalitet. Själv har jag alltid varit intresserad av miljöfrågor och när en kund föreslog att jag skulle börja använda KRAV-råvaror i produktionen bestämde jag mig i samma ögonblick dörren slog igen efter honom. Resan har inte varit lätt, det var kontroversiellt med ekologiska produkter när vi startade 1993. Det fanns inga råvaror att få tag i. Vi åkte själva och hämtade eko-mjölk, på Lantägg skrattade man åt mig och sade att KRAV-ägg -det finns bara inte! säger Maggi Ciprian.


I dag får man tag i de flesta råvaror utan problem. Man tillverkar ca 25 000 liter glass om året och omsätter idag ca 2 miljoner kr. För några år sedan var verksamheten betydligt större. Man fick förfrågan från Coop om att tillverka Änglamarksglassen. Då blev lokalerna i Hamburgsund för trånga och tillverkningen togs över av Engelholmsglass i Skåne. Sedan 1997 tillverkar man alla glasstårtor som används vid McDonald’s barnkalas i Sverige, Danmark och Finland. Det blir ca 20 000 st om året.



Fram till år 2001 fortsatte man med tillverkningen till Coop, sedan lades Änglamarksglassen ner. Ängelholmsglass sköter fortfarande tillverkningen av glassen och glasstårtorna, medan man gör alla sorbeter i butiken i Hamburgsund. Man har sju KRAV-märkta smaker i sortimentet, att inte alla är KRAV-märkt är en kostnadsfråga annars håller alla smaker kriterierna för en certifiering. I dag kan man köpa PipercGlace via storkök, vissa hemköpsbutiker, Solberga Gård på Fjäderholmarna i Stockholms skärgård och så i butiken i Hamburgsund. Efter att ha ägnat mycket energi åt ett annat företag inom familjen tänker nu Maggie Ciprian lägga allt krut på PipersGlace för att nå ut till fler kunder. Hur detta skall gå till är något hon ägnat mycket energi åt att tänka på. Bland annat är Pipers Glace med i ett projekt kallat Creative Food Buissnis som drivs av ABB livsmedel för att hjälpa företag att hitta nya vägar att utveckla sina produkter.

– Vi hade tidigare varuprover på både engelska Tesco och Sainsburys, de var mycket positiva men då gick vår distributör i konkurs så det rann ut i sanden, men jag har fortfarande kvar kontakterna. Våra produkter är mycket uppskattade av kunderna. Folk gör utflykter hit enbart för glassens skull och i butiken ökar försäljningen någon procent varje år. Men vi är för små för att vara attraktiva samarbetspartners för de stora grossisterna. Idag når vi inte ut till den stora massan av kunder. Vad det gäller ekologin är det inte mindre uppförsbacke nu än 1993, inte mycket har hänt. Då var det ett bra klimat att prata miljö, nu pratar alla bara priser. Men min vision är att jobba upp ett hållbart koncept för PipersGlace, avslutar Maggi Ciprian.


2005-09-15