Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Björnekulla lanserar två nya KRAV-märkta safter

Björnekulla Fruktindustrier AB är ett av Sveriges äldsta fruktförädlingsföretag. Företaget har långa traditioner när det gäller förädling av bär, frukt och grönt och är beläget i Åstorp i Skåne. Vid Björnekulla arbetar idag 80 personer och företaget har de sista åren konstant ökat sin försäljning av både ekologiska och konventionella produkter. Ifjol omsatte Björnekulla 145 miljoner kronor varav cirka 7-8 miljoner kronor kommer från försäljning av ekologiska produkter. Målet i år är att öka omsättningen till 150 miljoner kronor.


– Vi har lång tradition och god kunskap i att producera ekologiska produkter på Björnekulla. Därför satsar vi också på dessa produkter. Vårt mål är att producera KRAV-märkta varor som inte skiljer sig kvalitets- och prismässigt från den konventionella marknadsledaren på området. I Sverige är vi bland de största vad det gäller produktion av KRAV-sylt och marmelad. Därför får vi ofta bra priser hos leverantörerna. Våra stora ekologiska produkter idag är inlagd gurka och rödbetor, samt rårörda lingon och blåbärsylt, säger Lars Berntsson försäljningschef på Björnekulla. – Vi säljer idag totalt 73 olika produkter i vårt sortiment varav 7 är ekologiska. Men vi planerar att fortsätta utöka vårt ekologiska sortiment. Nästa all produktutveckling som vi gör idag på Björnekulla är för att kunna utöka vårt ekologiska sortiment. Under våren räknar vi med att lansera två nya KRAV-märkta safter (Svarta vinbär och Jordgubb) och till nästa år hoppas vi ytterligare kunna lansera fem nya KRAV-märkta produkter, fortsätter Berntsson.



– KRAV-produkterna är en extremt viktig del av profileringen på vårt företag och hjälper till att nischa oss gentemot andra. Genom att finnas i ICA´s sortiment finns produkterna representerat över hela landet och den KRAV-märkta jordgubbssylten och apelsinmarmeladen finns över hela världen genom att den levereras till IKEA´s restauranger, något som vi är mycket stolta över. Vår ekologiska profil och kvalitet gör att vi har möjlighet att tampas om hyllplats i butiker där vi annars skulle få stå åt sidan. Därför kommer vi fortsätta att satsa på ekologiska produkter, avslutar Björnekullas VD Roger Johannesson.

2005-06-09