Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

McDonalds serverar eko-mjölk

McDonalds med i eko-spelet Svenska McDonalds serverar dagligen upp emot 350 000 måltider i sina 233 restauranger runtom i Sverige. Ekoweb besökte McDonalds huvudkontor för att höra efter vilken strategi snabbmatsjätten har när det gäller ekologiskt.


Vilka inköpsstrategier har McDonalds? Är det bara priset som avgör?

– Det är i första hand kvalitet och pris som avgör. Vi har tidigare köpt mycket svenska produkter, men med den marknadssituation vi har idag har läget ändrats. Vi köper idag köttråvara från Irland, Danmark, Finland och Tyskland, men när det gäller ekologiskt kött har vi har inte undersökt möjligheterna till import ännu. I övrigt har vi sedan 1994 sålt enbart ekologisk mjölk från Arla i våra restauranger, och har KRAV-märkt glasstårta, tillverkad av Pipersglass, på våra barnkalas, säger Bertil Rosquist, miljöansvarig på McDonalds. 

När får vi äta KRAV-burgare på McDonalds?

– Det kommer nog att dröja, bland annat eftersom det är svårt för oss att hantera dubbla sortiment. Då måste vi ju ha separata stekbord och så vidare. Satsar vi på eko-kött ska det gälla hela sortimentet, och det är därför vi måste få tag i

så stora volymer. Vi har ett stående erbjudande till Swedish Meats att vi köper deras överskott av ekologiskt nötkött till ett fastställt pris. På så vis försöker vi vara med och driva på utvecklingen för eko-kött. År 2001 köpte vi en mindre mängd ekologiskt kött. Men utbudet av den kvalitet vi kräver är låg, och idag får vi inte in något eko-kött alls, säger Bertil Rosquist.

Vilka ekologiska råvaror har ni funderingar på att använda, och vilka kvalitetskrav ställer ni på dem?

- Vi ställer höga hygien-, kvalitets- och spårbarhetskrav på McDonalds. Ibland har de producenter, däribland de ekologiska, som vi sökt starta samarbete med inte klarat att möta kraven. Inom Europa har vi startat projektet MAAP (McDonald’s Agriculture Assurance Program) som långsiktigt ska säkerställa att våra produkter kommer från ett hållbart jordbruk. Vi tror inte att KRAV är enda lösningen utan vi måste prova oss fram på olika sätt. Exempelvis är användningen av fossila bränslen även inom ekologisk odling hög, och KRAV-märket i sig säger ju heller inget om smak eller kvalitet på produkten.

- Till hamburgarna använder vi 100 procent nötkött. Fetthalten ska vara lite högre än i normal färs, eftersom vi steker utan smör. Vi har undersökt möjligheten att använda ekologiskt mjöl till bröden, men än så länge är det för dyrt. Vi köper i nuläget Svenskt Sigillmjöl till cirka 30 % av vår produktion. När det gäller grönsaker, främst sallad, är det väldigt viktigt för oss att salladen har en jämn kvalitet. Salladen processas i restaurangen och minsta skada syns tydligt. Att helt utesluta användningen av kemiska bekämpningsmedel är svårt i storskalig ekologisk


Idag serverar även McDonald’s i Tyskland, Danmark och England ekologisk mjölk, säger Bertil.

salladsproduktion, säger Bertil.


Bertil Rosquist

Varför skulle Ni vilja satsa på ekologiskt?

- Jag tror inte att vi skulle sälja mer eller få fler kunder på det. Däremot tror jag att våra kunder förväntar sig att vi ska ta små miljösteg hela tiden. Vi är ju en stor köpare och våra krav sätter mönster på marknaden. Exempelvis fanns inte ekologisk mjölk på små tetror innan vi efterfrågade den, avslutar Bertil.

McDonalds försöker delta i debatten kring jordbruksfrågor och blir ofta inbjudna till möten med bland andra LRF och Lantmännen. På Mc Donalds huvudkontor arbetar

90-100 personer. Bertil ansvarar för miljöfrågorna och ser bland annat till att alla anställda på Mc Donalds får utbildning på miljöområdet.

2004-06-09