Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Bio Aus Daenemark

Danska hemmamarknaden för ekologiska produkter är stor, men ändå väljer många företag, samt danska staten att även satsa på export. Cirka 10 procent av den danska ekologiska produktionen exporteras, enligt nyhetstjänsten Organic Daenemark. Danske jordbruksministern Marianne Fischer Boel, sade i ett uttalande till Jyllandsposten i februari att hon hoppas på att danska statens informationskampanjer om EU-logotypen ska kunna hjälpa till att lyfta fram eko-exporten. 


Malene Aaris, Bio Aus Daenemark

Ett exportinitiativ som inriktats särskilt på den tyska marknaden är Bio Aus Daenemark, med projektledare Malene Aaris i spetsen. I konceptet ingår att varorna förses med ett särskilt ”Bio Aus Daenemark”-märke. Projektet fick en vinglig start de första två åren, men har under 2003 haft stora framgångar.

- Det som behövdes var en stark handelspartner i Tyskland som kunde hjälpa oss att komma in på den Tyska marknaden. Nu samarbetar vi med Grell Naturkost, en regional grossist med starkt fäste i Nordtyskland, säger Malene Aaris.

Bio Aus Daenemark är finansierat av danska fødervareministeriet till 35 procent. Resterande del finansieras av danska exportrådet och deltagarna själva. Hittills har kostnaderna för deltagande i projektet delats lika mellan de deltagande företagen oavsett företagens storlek.

Ett av de deltagande företagen är Farre A/S, ”Den ekologiske slaktaren”, som är störst i Danmark på charkuteriprodukter. I sortimentet finns bland annat salamikorv med kryddningarna vitlök, chili & peppar, och mild. Efterfrågan på produkterna är god, säger ägaren till företaget, Henry Franzén, men ännu finns de bara på några få återförsäljningsställen i Tyskland. Företaget har 27 anställda och har funnits i 3,5 år på marknaden.

– Vi har just slutit ett avtal med en stor livsmedelskedja i Bayern, och har valt att satsa på att sälja salami, i ett första steg. Detta eftersom det under en kampanj är lämpligt att ha en vara som håller sig bra. Det tar ju oftast tid för kunderna att upptäcka en ny produkt. Hållbarheten är 20 dagar på pastejen, 70 dagar på salamikorven, säger Henry Franzen.

Bland övriga företag i Bio Aus Daenemark finns glasstillverkaren Skee is som är debutanter på tyska marknaden år 2004 med sin ekologiska glass. Glassen, som väckte stor uppmärksamhet på årets Biofach-mässa, är gjord på jerseymjölk, socker och naturliga smakämnen. Glassen tillverkas av paret Jørgen och Jeanet Larsen som har ett eget mejeri.


Malene Aaris ser ljust på framtiden och tycker att Bio Aus Daenemark är ett bra koncept. Exempelvis har företagen uppskattat den webdatabas som underlättar för de företag som ingår i projektet att dela med sig av erfarenheter och samarbeta. Vad gäller hemmamarknaden i Danmark är Malene inte orolig över att lågpriskedjor som ofta inte


prioriterar ekologiskt ska ta över marknaden. Hon berättar att det i Danmark är lågprisvaruhuset Aldi som säljer mest ekologisk leverpastej totalt. Den totala marknadsandelen för ekologiskt i Danmark ökade till 5,6 procent under de första 6 månaderna av 2003 jämfört med 5,4 procent under samma period förra året. Det är särskilt försäljningen av ekologiskt kött, färsk frukt och grönsaker som har ökat, enligt Organic Update (December 2003).

T.v. Skee is bjuder tyske jordbruksministern på glass under Biofach

2004-06-02