Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Årets Julklapp kunde varit en ekologisk skinka

Handelns Utredningsinstitut (HUI) utser varje år den produkt som har potential att sälja bäst inom julhandeln till Årets Julklapp. I år blev det gps-mottagaren men det kunde ha varit en ekologisk julskinka, om det bara funnits tillräckligt många. HUI skriver i sin rapport om årets julhandel att den starkaste trenden 2007 var ekotrenden. Efter en rundringning till detaljhandelskedjorna visade det sig att den ekologiska julskinkan förväntas ta slut flera dagar innan julafton och därmed inte håller måttet för att utses till årets julklapp. -Vi tar fram all ekologisk julskinka vi kan men vi har brist på råvara. Vi kommer att få fram något mer än förra året. Det hade hjälp om handeln skrivit upp sina prognoser tidigare, då hade vi kanske kunnat jaga in lite fler grisar till slakt. Det hade ju varit kul om den ekologiska julskinkan blivit Årets Julklapp, men vi får försöka komma igen nästa år, säger Martin Pardell som är produktchef på Scan. Kriterierna för Årets Julklapp är att produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året, ha ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter samt representera den tid vi lever i. Scan räknar med att producera ca 80 ton ekologisk julskinka i år.

2007-12-20