Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ny KRAV-dressing hos Kavli

I april lanserar Kavli en ny ekologisk produkt. Tillverkaren av smörgåspålägg i Älvsjö börjar tillverka en vattenbaserad och fettfri KRAV-märkt dressing med smak av tomat, oregano, vitlök och lök. Sedan tidigare har Kavli också en KRAV-märkt majonnäs och en italiensk salladsdressing. - Intresset ökar för ekologiskt. Den nya salladsdressingen börjar vi tillverka efter ett önskemål från Coop. Vår tanke är att lägga ihop hälsosamt med KRAV-märkt för att nå en viss typ av kundgrupp. Våra tre KRAV-märkta produkter står för en ganska liten del av försäljningen men ekologiskt är ändå en viktig nisch för oss. Detta är en konkurrensutsatt varukategori där de stora kedjornas egna märkesvaror får hyllplats i butikerna i första hand. Konkurrensen är hård bland de övriga märkena och i och med att vi har ekologiska produkter, och är ensamma om det, har vi en bättre chans att få hyllplats i butikerna, säger Hanna Skuncke som är produktchef hos Kavli. Kavli omsätter ca 300 miljoner kr årligen. Företaget har 120 anställda och ca 90 olika produkter: företrädelsevis pålägg som kaviar, mjukost och sallader, men även bröd, dressing och majonnäs.

2007-03-26