Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Finnerödja ökade 40 procent på eko 2006

Bärproducenten Finnerödja ökar sin ekologiska försäljning med 40 procent under år 2006. Den ekologiska försäljningen står för ca 15 procent av den totala omsättningen om på ca 70 miljoner kr. De flesta bären odlas och plockas i Östeuropa och Baltikum. Förutom färska och frysta bär säljer Finnerödja även KRAV-märkta måltidsdrycker. -Ekologiskt har helt klart blivit mer efterfrågat. Vi är ensamma på den svenska marknaden med KRAV-märkta måltidsdrycker. Under 2006 sänkte vi sockerinnehållet i dryckerna, vilket säkert har bidragit till försäljningsframgången. Vårt företag har tagit ett beslut om att alla nya produkter framöver skall vara KRAV-märkta och vi släpper åtminstone en ny produkt under 2007. Industrin i hela Europa efterfrågar ekologiska bär just nu och vi förväntar oss att försäljningsökningen blir ca 30-40 procent under 2007 också. Just nu är det bristen på råvara som begränsar oss, säger Bo Ahlstedt som är marknadschef på Nordic Food Group där Finnerödja ingår.

2007-03-28