Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Polarica ökade 10 procent 2006

Det Haparandabaserade företaget Polarica arbetar med att sälja bär och viltprodukter i Sverige och internationellt. Företaget ser nu en ökande försäljningsutveckling på sina KRAV-märkta produkter. Under 2006 ökade försäljningen med ca 10 procent, vilket kan betecknas som ett trendbrott eftersom försäljningen legat stabil runt ungefär samma volymer ett antal år. KRAV-försäljningen står för knappt 10 procent av den totala försäljningen. -Försäljningen går framåt nu på de KRAV-märkta bären, framför allt blåbär är hett. Eftersom vi ser att intresset ökar släppte vi en ny KRAV-märkt produkt på marknaden i mars. Det är Tranbär, som också blivit lite av en trendprodukt, säger Thomas Niemi som är försäljningschef på Polarica Polarica har sju KRAV-märkta produkter i sortimentet, alla är frysta bär: Jordgubbar, hallon, blåbär, hallon/blåbär, hjortron, björnbär och lingon. Företaget exporterar KRAV-bären till hela Europa och ungefär hälften av de drygt 2000 ton som produceras säljs på exportmarknaden. Totalt omsätter koncernen 600 miljoner kr. I sortimentet ingår också viltskav och färdigrätter.

2007-04-12