Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Dr Hauschka: Ekologisk kosmetika för 1 miljard

Dr Hauschka är ett av de två största företagen på världsmarknaden för ekologisk kosmetika och hudvård. Tillsammans med Weleda, ett annat tyskt företag, är man marknadens dominanter. Dr Hauschka omsatte 780 miljoner skr under 2006, en ökning med 15 procent mot året innan. Företaget beräknar att försäljningen passerar 1 miljard skr under 2008. Sortimentet sträcker sig från Hudvård till makeup med allehanda artiklar där emellan. Det finns 120 artiklar i sortimentet. Företaget finns idag representerat i ett 40-tal länder, i Sverige i de flesta hälsokostbutiker. -Vår tyska försäljning ökar runt 10 procent årligen numera och vi tror att våra största ökningar kommer att komma i andra länder framöver där konsumenterna fortfarande inte upptäckt den ekologiska hudvården och kosmetikan. Vår marknad växer hela tiden medan marknaden för konventionella produkter har stagnerat. Det har blivit trendigt att använda den här typen av produkter. Flera stora artister och kändisar, som till exempel Madonna, Brad Pitt och Cathrine de Neuve använder till exempel vår Rosencréme och det bidrar naturligtvis också till försäljningsframgången, säger Antal Adam som är Dr Hauchkas presschef Under 2005 värderades den Europeiska marknaden till 9 miljarder skr och under 2006 till 10,1 miljarder, en ökning med 15 procent och marknaden beräknas fortsätta växa.

2007-04-03