Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Multinationella företag satsar på eko- kosmetika

En snabbt växande kategori inom den ekologiska sektorn är marknaden för ekologisk kosmetika. Det sker en snabb utveckling på marknaden. Många multinationella företag sneglar på branschen och flera stora företag gav sig in på marknaden under 2006. Några som kan nämnas är Colgate, Clarins och L óreal som köpte vars ett företag som tillverkar ekologisk kosmetika och Yves Saint Laurent lanserar under 2007 en helt ekologisk linje med skönhetsprodukter i den trendiga designern Stella Mc Cartney´s namn. Storbritanniens största varuhuskedja, Tesco, kom med en linje ekologiska skönhetsprodukter under eget namn under februari. Under 2005 värderades den Europeiska marknaden till 9 miljarder skr och under 2006 till 10,1 miljarder, en ökning med 15 procent och marknaden beräknas fortsätta växa. Den konventionella försäljningen av kosmetika har däremot stagnerat. Av den totala marknaden för kosmetika står ekologisk kosmetika för ca 2 procent av försäljningen. Tyskland är den största marknaden och står för hälften av försäljningen i Europa.

2007-03-28