Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Dålig försäljning för Fazer i Sverige och Tyskland

Under 2005 exporterade Fazers bageri i Lidköping 8 miljoner förpackningar ekologiskt bröd till Aldi´s och Ibis butiker i Tyskland. Det motsvarar ett värde av 41 miljoner kr eller ca 15 procent av den totala omsättningen vid verksamheten i Lidköping. Under 2006 minskade försäljningen med 32 procent, till 5,5 miljoner förpackningar vilket motsvarar ca 8 procent av produktionen under året. Under 2006 började Fazer sälja sina tyska ekologiska brödkakor under namnet ”Toast It” i Sverige. Försäljningen har långt ifrån motsvarat förväntningarna. Prognoserna talade om en försäljning runt ca 700 000 förpackningar. Hur många produkter som sålts vill man inte tala om från Fazers sida men enligt tidigare uppgift hade Toast It sålt i ca 30 000 förpackningar fram till vecka 17. -Försäljningen minskade i Tyskland under förra året, men det är svårt att ge någon exakt förklaring varför. Vi håller just nu på med prognoserna för 2007 och det ser ljusare ut igen. När det gäller försäljningen i Sverige har den hittills varit blygsam. Då den ekologiska konsumtionen beräknas öka, hoppas vi på positiv utveckling för 2007. Det är så att de ekologiska produkterna är på väg upp men ännu är något av nisch. Vi fortsätter dock med denna profilprodukt i aktiviteter under 2007 säger Annika Pettersson-Westby som är marknadschef på Fazers bagerier.

2007-03-20