Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Abba först med KRAV-märkt sill

Lagom till årets julbord lanseras den första KRAV-märkta sillen. Det är Abba Seafood som är först ut med en KRAV-märkt senapssill inför julens sillsäsong och produkten kommer att finnas tillgänglig både för butik, restaurang och storhushåll. Senapssillen är en av de populäraste inläggningarna och varje år säljs 2,8 miljoner burkar varav hälften kommer från Abba. Fisk med miljöprofil är inte lätt att hitta i butikerna. Sortimentet har varit begränsat till KRAV-märkta räkor och odlad lax. KRAV-märkningen innebär att fisken kommer från starka bestånd och att båtarna uppfyller vissa miljökrav. Redskapen måste också uppfylla vissa krav, som att näten måste släppa igenom småfisk. Tillverkningen av sillen och de övriga ingredienserna måste också uppfylla KRAV´s regler. Den KRAV-märkta senapssillen finns i butik från vecka 45.

2006-12-04